محمدعلی طالبی روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: سه روز گذشته از سوی افرادی به تیر برق ایستگاه پمپاژ آب انتقالی به یزد آسیب هایی وارد شد و کار تعمیر و مرمت با هماهنگی مسئولان استان های یزد و اصفهان سریعا انجام شد .
وی اضافه کرد: انتظار می رفت بعد از اتمام تعمیرات تا صبح شنبه ، انتقال آب به استان دوباره جریان یابد، متاسفانه تکرار آسیب در یکی دیگر از نقاط خط انتقال برق به ایستگاه پمپاژ آب موجب تاخیر در انتقال شد.
معاون سیاسی استانداری یزد ادامه داد: هم اکنون مرمت خط برقرسانی انجام شد و شاهد جریان دوباره انتقال آب هستیم.
طالبی با تشکر از یزدی ها در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب پس از این حادثه یادآور شد: استان به شدت نیازمند آب انتقالی است و هم اکنون حدود نیمی از ظرفیت آب تخصیصی به دلیل کمبود منابع آبی به یزد انتقال می یابد.
وی با بیان اینکه نیمی از آب شرب و بهداشت مردم استان از آب انتقالی تأمین می شود، تاکید کرد: به دلیل قطع آب ، از دیروز تاکنون از سایر ذخایر همچون چاه ها برای تأمین آب شرب استفاده شد که این موضوع به دلیل کمبود منابع موجود در استان ، فشارهایی را بر منابع وارد کرده است.
طالبی در ادامه با بیان پیگیری جدی محمود زمانی قمی استاندار یزد برای رفع موانع بهره برداری دوباره خط انتقال آب یادآور شد: از مردم تقاضا می شود، همانند گذشته با تداوم صرفه جویی، کمک کنند تا این شرایط را سپری کنیم.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک هزار و 78 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که از این مقدار 833 میلیون مترمکعب مربوط به چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی استان 827 میلیون مترمکعب است ولی کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است که به همین دلیل این امر هرسال موجب افت بیش از 50 سانتی‌ متر سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب استان در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تامین می کند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت داشت.
1968/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.