فریبا آیت اللهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه یزد از این نظر رتبه سوم کشوری را داراست افزود: نرخ بیکاری استان یزد در سال 95 حدود 12.8 درصد یعنی چهار دهم درصد بالاتر از میانگین کشور بود.
وی اظهار داشت: این رقم در پاییز امسال 13.9 درصد بود که 2درصد از میانگین کشوری بیشتر شد و یزد جزو پنج استان آخر کشور در اشتغال و یا بالاترین نرخ بیکاری قرار گرفت.
مدیر کارآفرینی و اشتغال یزد با بیان اینکه این استان به دلیل داشتن ظرفیت های بالای صنعتی ، خدماتی و درمانی ، سومین استان مهاجرپذیر کشور محسوب می شود، اضافه کرد: خالص مهاجرت در استان یزد 38 هزار و 784نفر بوده و به نسبت جمعیت بعد از تهران و البرز قرار دارد.
آیت اللهی خاطرنشان کرد: بر اساس سرشماری سال 95 بیش از 53 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد یعنی 4.7 درصد کل ساکنان استان را اتباع بیگانه تشکیل داده و از این لحاظ به نسبت جمعیت، بعد از استان های قم و سمنان قرار دارد.

** 60 درصد بیکاران دانش آموخته یزد، زن هستند
وی تعداد بیکاران استان را 44 هزار و 813 نفر اعلام کرد و گفت: 20هزار و 541 نفر از این افراد را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهد که 45 درصد مجموع بیکاران را شامل می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: از مجموع بیکاران دانش آموخته ، 60 درصد به زنان دانش آموخته بیکار تعلق دارد که جویای کار هستند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد درباره برنامه اشتغالزایی در این استان هم گفت: در سال 96 برای اجرایی کردن طرح های اشتغال فراگیر ، پایدار روستایی و مشاغل خانگی اقدامات زیادی انجام شده است.
آیت اللهی افزود: در بخش اشتغال فراگیر، اعتبار استان 276 میلیارد تومان بوده که 167 میلیارد تومان آن تخصیص یافته و تاکنون در این خصوص 70طرح با اشتغالزایی 841 نفر با 566170میلیارد ریال مصوب شده است.

** معرفی 20 درصد طرح های مصوب اشتغال استان
وی اضافه کرد: طرحهای مصوب بر اساس رسته های ابلاغی و در بخش های مختلف اقتصادی بوده در واقع از کل سهمیه ابلاغی 276میلیارد تومان ، 20درصد آن در یک ماه در سه جلسه کارگروه اشتغال استان به بانک های عامل معرفی شده است.
به گفته وی در بخش اشتغال روستایی هم اعتبار استان 237 میلیارد و 600میلیون تومان بوده که بعد از اختصاص 30 درصد متمرکز به مناطق زلزله زده و اختصاص 50 درصد مجموع اعتبارات و در مرحله اول 83 میلیارد و 200 میلیون تومان به استان اختصاص داده شد.

** پرداخت تسهیلات پنج طرح روستایی اشتغالزایی در استان
مدیر کارآفرینی و اشتغال یزد ادامه داد: در 6 جلسه کمیته فنی استان ، 123طرح با اشتغالزایی 449 نفر به مبلغ 181 هزار و 300میلیون ریال به بانک های عامل معرفی شده اند.
آیت اللهی با بیان اینکه 22درصد سهمیه ابلاغی استان یزد در کارگروه اشتغال محقق شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون پنج طرح روستایی نیز به مبلغ چهار هزار و 875میلیون ریال پرداخت شده است.
هم اکنون از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد 15 درصد در مناطق روستایی و 85 درصد در 21 شهر زندگی می کنند .
متوسط نرخ بیکاری استان سال گذشته 12.8 درصد بود که چهار دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری بود و متوسط نرخ بیکاری دانش آموختگان یزد 18.1 درصد یعنی چهار دهم درصد کمتر از میانگین کشوری در سال 1395بوده است.
امسال نیز بر اساس اعلام مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری کشور در پایان آذر ماه فصل پاییز 11.9 درصد بود در حالی که این عدد در یزد 13.9درصد اعلام شد و این استان در میان پنج استان با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد.
درباره تعداد اتباع خارجی ساکن در ایران، پیشتر معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفته بود که هم اکنون یک میلیون و 350 هزار تبعه افغان در ایران حضور دارند و 500 هزار دانش آموز افغان شامل پناهنده و غیرپناهنده در مدرسه های مقاطع مختلف در ایران مشغول به تحصیل هستند.
در این میان در استان یزد آمارهای غیررسمی از سکونت 100 هزار اتباع بیگانه در شهرستانهای 10گانه استان حکایت دارد که 20 درصد آنها در مهمان شهرها ساکن هستند.
بیشتر اتباع ساکن ساکن استان یزد اتباع افغانی هستند که عمدتا در صنایع ساختمان سازی، تیرچه بلوک، موزاییک سازی، کشاورزی، دامداری و حناسایی فعالیت دارند.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.