علی ‌اصغر صمدیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آثار به ثبت رسیده شامل حسینیه ، تکیه ، مسجد ، قلعه ، آب انبار ، کاروانسرا ، خانه باغ ، رباط ، حمام ، بافت تاریخی و فرهنگی شهر است.
وی ادامه داد: 2 اثر تاریخی و طبیعی مهریز شامل باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر نیز در فهرست آثار جهانی ثبت است که در طول سال مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
این مسوول تصریح کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن ماه افزون بر 50 هزار گردشگر از آثار و بناهای تاریخی مهریز بازدید کرده اند که از این تعداد 45 هزار نفر گردشگران داخلی و بقیه گردشگران خارجی از جمله کشورهای اروپایی بودند.
صمدیانی با اشاره به اینکه در مهریز صنایع دستی بومی و محلی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: سه رشته صنایع ‌دستی شامل سنگ‌ تراشی، چاقوسازی و ترکه ‌بافی ثبت آثار ملی شد و 2 اثر دیگر شامل علم برداری و « جوش دوره » نیز سال آینده در فهرست آثار معنوی ناملموس کشور ثبت خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز تاکید کرد: در سالجاری برای مرمت و بازپیرایی 40 اثر تاریخی و فرهنگی شهرستان افزون بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.
صمدیانی روستاهای هدف گردشگری در شهرستان را شامل هرفته، بنادک سادات، منشاد، مدوار و همچنین روستاهای نمونه گردشگری را ارنان و سریزد در بخش مرکزی ذکر کرد.
وی توجه به راه اندازی و فعالیت خانه های بوم گردی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی را از برنامه های مهم این اداره ذکر کرد و افزود: هم اکنون 2 خانه بوم گردی در شهرستان فعال است و تا پایان سال به 6 باب خواهد رسید .
این مسوول بدون اشاره به تعداد حفاری های غیر مجاز در محدوده آثار تاریخی مهریز به فعالیت جدی یگان حفاظت این اداره در برخورد با متخلفان خبر داد و از عموم شهروندان برای همکاری در مبارزه و پیشگیری از این عمل تاکید کرد و گفت: مردم حفاری های غیر مجاز را گزارش کنند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.