علی زینی وند، روز سه شنبه در حاشیه نشست کارگروه اشتغال و امهال وام های کشاورزی شهرستان خاتم به خبرنگار ایرنا افزود: یکی از آسیب ها و آفت های کشور تمرکز گرایی در تصمیم گیری هاست که خوشبختانه دولت تدبیر و امید در این زمینه خوب عمل کرد.
وی بر ایجاد مشاغل خرد و کوچک در خاتم با توجه به پتانسیل این منطقه تاکید کرد و افزود: با توجه به جمعیت روستایی شهرستان که حدود 40 درصد است، می توان به یک نمونه آزمایشی (پایلوت) در زمینه مشاغل خرد و کوچک در نظر گرفت.
وی با اشاره به اینکه منابع مالی خوبی در اختیار بانک سینا، بنیاد برکت، اداره های بهزیستی و کمیته امداد قرار دارد از نماینده مجلس حوزه انتخابیه مهریز خواست تا نسبت به افزایش اعتبار به این شهرستان تلاش کند.
زینی وند با توجه به تاکید استاندار یزد که معاونان استانداری و مدیران کل ملزم شدند تا به شهرستان ها سفر و از نزدیک مشکلات مردم را رصد کنند، گفت: با تاکید زمانی قمی سفر مدیران کل و معاونان و همچنین استاندار به خاتم جهت رفع مشکلات انجام خواهد شد.
زینی وند اظهار کرد: یکی از خواسته های کشاورزان بحث وام هایی بود که سال های گذشته از بانک کشاورزی و صادرات اخذ کردند و به دلیل خشکسالی و مشکلات مالی در بازپرداخت وام با مشکل مواجهه اند.
وی یادآور شد: بانک ها باید با کشاورزان تعامل کنند و بخشی از مردم که می توانند، تسهیلات را به روز و تسویه حساب کنند، مسئولان بانک ها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن وام جایگزین به آنها پرداخت کنند تا خللی در روند فعالیت کشاورزی پیش نیاید.
معاون استانداری یزد تصریح کرد: همچنین گروهی از کشاورزان که توان تسویه حساب و به روز کردن وام را ندارند، بانک های عامل نهایت همکاری را بکنند و با شرایط بانک و بخصوص وام های زیر 500 میلیون ریال برای مدت یکسال با شرایط آسان استمهال کنند.
زینی وند یادآور شد: خواسته دیگر مردم که قانون مجلس هم هست و در بودجه 96 هم بود، « در مناطقی که با خشکسالی مواجهه بودند کمک هایی برای استمهال وام ها صورت گیرد» که در این مصوبه خاتم جزو مناطقی است که خشکسالی شامل آن اعلام نشده است.
وی افزود: استاندار یزد در این زمینه پیگیری هایی را انجام داد و نامه هایی نیز نوشت و در جلسه ای نیز مصوب شد، استانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری کنند تا خاتم نیز جزو شهرستان هایی که در واقع کمک ها و تسهیلات خشکسالی به آنها تعلق گرفته است ، قرار گیرد.
در ادامه این نشست فرماندار خاتم با توجه به اینکه در سال های اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی و افت سطح آب های زیرزمینی، کشاورزان از بخش زراعت به سمت باغبانی تمایل پیدا کردند، گفت: به همین دلیل سطح زیرکشت باغبانی افزایش یافت و درآمد حاصل از آن نیز زمان بر است.
فرجام فاضلی یادآور شد: خشکسالی موجب شد، تولیدات کاهش یابد و وضعیت آب های شرب و کشاورزی از لحاظ کمی و کیفی نیز کاهش یابد.
وی یادآور شد: 40 درصد از جمعیت شهرستان در مناطق روستایی و 60 درصد در مناطق شهری زندگی می کنند که روستاییان شهرستان با توجه به جمعیت نیاز به حمایت دارند.
فاضلی در ادامه با اشاره به برخی از پتانسیل های شهرستان، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
شهرستان خاتم قطب کشاورزی استان یزد است و با دارا بودن 64 هزار هکتار مناطق جنگلی، 22 درصد از مساحت آن تحت حفاظت اداره محیط زیست و منابع طبیعی است و خشکسالی و افت سطح سفره های آب زیر زمینی تاکنون خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد کرده است.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7534/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.