در این مطلب آمده است: چند وقت پیش با دوستی که گیاه خوار است بابت کاری تماس گرفتمT وقتی علت آشفتگی و هیاهوی اطرافش را پرسیدم، گفت: به نمایشگاه «آشپزی» رفته است! وقتی به طعنه به او گفتم: گیاه خوار ندیده بودیم که نمایشگاه آشپزی برود، گفت: گیاه خوار بودن دلیل بر این نمی شود که خود را از دیدن دسترنج و هنر صدها آشپز ماهر ایرانی و سفره هایی پر از رنگ و زندگی محروم کنیم!.
به نظرم رفتن به نمایشگاه کتاب هم چندان بی ارتباط با عشق ورزی دوست گیاه خوارم به زیبایی خوراکی ها نیست.
به درست یا غلط در روزگاری نفس می کشیم که میزان مطالعه کتاب و خرید آن به مرز فاجعه رسیده و کتاب تقریبا از سبد خرید بسیاری از خانواده ها حذف شده است. اما هرچقدر هم با کتاب و کتابخوانی بیگانه باشیم، هیچ عقل سلیمی نمی تواند اهمیت آن را منکر شود.
گرانی کتاب، قلم های شکسته در انتشار کتاب های جذاب، گسترش فضای مجازی، تماشای تلویزیون و ده ها دلیل دیگر همگی در رساندن جامعه ایرانی به پایین سطح از مطالعه را باعث شده و شاید نتوان به مردم چندان خرده گرفت اما می توان با هر بهانه ای برای نخریدن و نخواندن، قدم به نمایشگاه کتاب گذاشت و حرمت این یار مهربان را حفظ کرد.
حرمت و احترام انسان های فرهیخته ای که به پشتوانه روزها و سالها دانش آموزی و تحقیق و پژوهش و یا متکی بر ذوق و قریحه خود دست به قلم شده و ماحصل عمر و هزاران ساعت تنهایی و قلم فرسایی خود را در قالب یک کتاب عرضه کرده اند.
اگر به هردلیلی رژیم کتابخوانی گرفته ایم لااقل می توانیم ساعاتی را در نمایشگاه کتاب غرفه نوردی کنیم، کتابی در دست بگیریم، کتابی ورق بزنیم، ریه هایمان را از بوی کاغذ کاهی کتاب ها سرشار کنیم و نشان دهیم برای اهل ادب و فرهنگ و دانش بسیار ارزش قائلیم.
نکته مهم دیگر در رفتن به نمایشگاه کتاب، الگوسازی برای کودکان و ایجاد الفت میان آنها و کتاب است. اینکه پدر و مادری ولو آنکه هیچ قصدی برای خرید کتاب نداشته باشند، همراه فرزندان خود ساعاتی را در نمایگاه قدم بزنند می تواند آغازگر ورود کتاب به زندگی آنها شود.
نمایشگاه کتاب یزد فرصت مغتنمی است تا با حضور خود در روشن ماندن چراغ دانایی و ادب در این تندباد روزمرگی و سطحی نگری سهیم باشیم.
عرض آخر هم اینکه شاید بد نباشد امسال به وقت «مقلب القلوب و الابصار» کتاب عیدی بدهیم و یا در کیسه کمک هایی که به مستمندان شهرمان در شب عید تقدیم می کنیم، چند جلد کتاب هم انفاق دهیم. جشن کتاب یزد بر همگان مبارک.
روزنامه بشارت یزد به صاحب امتیازی جواد آذرنگار و مدیر مسئولی محمدعلی شاهنده در گستره استان یزد، منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 6197
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.