سید هادی موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان لزوم سنجش دبی منابع آبی استان، افزود: آب تولیدی روستاها از 333منبع آبی شامل چاه ها ، قنات و چشمه ها تأمین می شود .
وی در همین حال ثبت اطلاعات میزان آب تولیدی و مصرفی برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات سرانه مصرف و محاسبه مقدار آب هدر رفت را ضروری دانست.
موسوی تاکید کرد:کارشناسان نسبت به تامین آب شرب روستاها باید از میزان دبی منابع آبی روستاها، آگاهی داشته باشند که همه ساله این امر با همکاری آبداران روستاها انجام می شود.
معاون شرکت آبفار یزد ادامه داد: در این شرکت، دبی سنجی منابع آبی در 2 دوره زمانی در فصل های تابستان و زمستان انجام که نتیجه آن در اجرای طرح های آبرسانی و تامین آب استفاده می شود.
موسوی با اشاره به اینکه مقدار آبی که در یک ثانیه از منبع آبی جریان پیدا می کند، دبی گویند، تصریح کرد: دبی سنجی در محل هایی که کنتور حجمی نصب است به راحتی انجام و در سایر نقاط از سطوح مدرج استفاده می شود.
این مسئول بیان کرد: در صورتی که نتایج دبی سنجی نبود توازن بین تولید و مصرف را نشان دهد، ممکن است هدر رفت آب بصورت واقعی یا ظاهری باشد.
وی تاکید کرد که هدر رفت واقعی آب ناشی از خطاهای اندازه گیری دبی سنجی یا شکستگی لوله ها یا سرریز مخازن و یا مشکل در خطوط انتقال و شبکه باشد.
موسوی ادامه داد: احتمال دارد، آب شرب به صورت غیر مجاز برای مصارفی به غیر از شرب استفاده شود یا بحران کم آبی در روستای فوق وجود دارد که در هر صورت نتایج در برنامه ریزی های بعدی مدنظر خواهد بود.
معاون آبفار یزد یادآورشد : میزان آب تجدید پذیر هر ایرانی در سال 1960میلادی یک دوم جهان بود، پیش بینی می شود با توجه به رشد جمعیت ، رفاه اجتماعی و خشکسالی های اخیر ، این عدد در سال 2020 به یک چهارم جهان برسد به همین دلیل مدیریت مصرف آب یکی از انکار ناپذیرترین راه حل ها برای برون رفت از بحران آب است.
وی در این ارتباط آماری ارایه نداد.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 15 درصد در روستاها و آبادی ها و بقیه در 21شهر سکونت دارند.
با توجه به ادامه 2دهه خشکسالی هم اکنون آب شرب 330 روستای استان با تانکر تامین می شود که 55 درصد این روستاها در شهرستان تفت قرار دارند.
همچنین بر اثر تداوم 2دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی یکهزار و 300 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب شرب روستایی استان وارد شده است .
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.