علی زینی وند، روز دوشنبه در گردهمایی صنعتگران، معدنکاران ، فعالان اقتصادی و بسیج مهندسان استان که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، افزود: باید مدیران تعریف اقتصاد مقاومتی را به خوبی درک کنند، خیلی از مدیران اقتصاد مقاومتی را با عملکرد های روزمره دستگاه ها اشتباه گرفته اند .
وی افزود: در عرصه بین المللی رهبران هر کشوری در مناسبت های مختلف، شعارهایی را بر اساس مطالعات عنوان می کنند و رهبر معظم انقلاب هم این شعارها را بر اساس مطالعات و دریافت های علمی و کارشناسی شده از سیاست های کلان ملی در یک سال و حتی چند سال نامگذاری و اعلام می کنند.
وی با بیان اینکه اگر نظام اسلامی می خواست وضعیت اقتصاد با روند امروز نوشته می شد نیازمند سیاست نوشتن نبودیم ، اضافه کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی در واقع برای مقابله در برابر تکان های مقطعی و محکم نگهداشتن پایه های اقتصاد ملی با نگاه به درون تدوین شده است.
زینی وند با اشاره به اینکه 2 کلید واژه درون گرا و برون گرا در اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری همواره دیده می شود، ادامه داد: باید هم در بحث واردات و هم در بحث صادرات توجه ویژه داشته باشیم.
وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت های مغفول شده عنوان کرد: جوانان و زنان که محرک اصلی اقتصاد هر جامعه ای هستند در اقتصاد ایران غایب اند و برای استفاده از توان آنها نیاز به برنامه ریزی جدی است.
این مسئول افزود: بسیاری از ظرفیت ها در روستاها و در زیرساخت ها معطل مانده، باید مدیران با استفاده از نظر تولیدکنندگان ، صنعتگران و کارآفرینان موفق در فعال کردن این ظرفیت ها تلاش کنند.
معاون استاندار یزد تاکید کرد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی شناسایی این ظرفیت ها و ایجاد ظرفیت های جدید است، در واقع اقتصاد مقاومتی نیاز به فهم عمومی و همگانی ، فرهنگ کارشناسی و فرهنگ دانش محوری دارد.
زینی وند با اشاره به تشکیل شورایی در استان برای استفاده از نظر کارشناسان بخش خصوصی اظهار کرد: مدیران در این شورا فقط شنونده نظر و اجرا کننده باشند،تلاش بر آسیب شناسی مشکلات، تلاش برای جلوگیری از اتلاف وقت و زمان و در اختیار ندادن پول به بنگاه ها بدون دیدگاه اقتصادی است.
وی با بیان اشاره به اینکه در استان یزد تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان وجود دارد که در کشور و عرصه جهانی موفقیت های زیادی کسب کرده اند ، یادآور شد: باید این شرکت ها را که اغلب پول ندارند به عنوان نجات دهندگان صنعت به میدان آورد و با صنایعی که پول دارند و نیازمند پژوهش هستند، واسط میان تولیدکنندگان مرتبط کرد.
معاون استانداری یزد با انتقاد از وضعیت استاندارد کالاهای صادراتی اظهار کرد: اگر تشکیلات قوی در حوزه استاندارد باشد با صادرات کالاها به برخی کشورهای منطقه و جهان که دارای قرابت فرهنگی با ما هستند، می توانستیم توسعه ایران را رقم بزنیم و معتقدیم کارشناسان این بخش هم همچون قضات و برخی کارشناسان ، سوگندنامه داشته باشند.
وی بر لزوم بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها در حوزه اقتصادی استان افزود: انتقاد رسانه ها باید مبتنی بر نظر کارشناسی تدوین شده باشد ، مدیران هم شنونده این موارد از سوی بخش خصوصی استان باشند .
معاون استاندار یزد در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه ای از سوی رسانه های استان افزود: مگر می شود، معاون اول رئیس جمهوری به استانی سفر و طرح تکراری افتتاح کند، بنابراین ، رسانه ها با اطلاعات ، اخبار را منتشر کنند.
زینی وند با اشاره به اینکه جامعه نیاز به امید و نشاط در حوزه های مختلف بویژه اقتصادی دارد از آیت الله محمدرضا ناصری یزد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد به خاطر بیان نکات مهم و کارشناسی اقتصاد و تقویت روحیه امید در استان قددانی کرد.

** تأسیس اولین اندیشکده اقتصاد، فناوری و صنعت در یزد
رئیس سازمان بسیج مهندسان یزد هم گفت: از جمله کارهای این سازمان می توان به تشکیل کارگروه صنعت، تاسیس کلینیک صنعت و معدن، برگزاری جشنواره های اقتصاد مقاومتی ، ایجاد اولین اندیشکده اقتصاد، فناوری و صنعت در یزد اشاره کرد.
بلندیان افزود: نخبگان بسیج مهندسین بر روی مدل تحول اشتغال و کارآفرینی استان فعالیت دارند که منحصر بفرد است، معتقدیم اگر این مدل پیاده سازی شود در حل مشکل اشتغال و کارآفرینی استان موثر خواهد بود.

** اقتصاد تعاونی راه نجات اقتصاد کشور است/ لزوم تزریق اعتماد در بین مردم برای جلب سرمایه های خرد
عضو شورای اقتصاد مقاومتی و مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد هم گفت:اقتصاد تعاونی می تواند بحران اقتصادی کشور را حل کند.
محمدرضارضایی نژاد با بیان اینکه با پول خرد مردم می توان پروژه های بزرگ و زیربنایی را به نتیجه رساند، افزود: همان گونه که در دفاع مقدس با بسیج مردم و تقویت اعتقادات آنها توانستیم، پیروز شویم در شرایط کنونی نیز که جنگ اقتصادی است می توانیم با تقویت اعتماد مردم بر مشکلات غلبه کنیم.
این فعال اقتصاد تعاونی با مهم دانستن شناخت فرصت ها و تهدیدهای شرایط اقتصادی، تحریم های بین المللی که منجر به عدم سرمایه گذاری می شود را از جمله چالش ها دانست و ادامه داد: ساختارهای جدید مالکیتی در دنیا دیگر تهدید شرایط کنونی اقتصادی است.
رضایی نژاد، موقعیت سوق الجیشی ایران، وجود نخبگان ایرانی شاخص در دنیا، گذر از اقتصاد تورمی به اقتصاد بهره وری و لزوم استفاده از دانش روز در کنار ذخیره دانایی و وجود جوانان و نخبگان فعال را از فرصت های مهم دانست و تاکید کرد: حجم بالای نقدینگی که به خاطر تفکر عدالت محوری در جامعه تزریق شده، نیز فرصت بزرگی است، اگر به صورت صحیح مدیریت نشود، می تواند مخرب و نابود کننده باشد.
مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان یزد با بیان اینکه باید به مردم و جامعه اعتماد کرد، افزود: اگر تضمینی که دولت به خارجی ها برای سرمایه گذاری می دهد، به مردم و سرمایه گذاران داخلی بدهد و به مردم اعتماد کند و از سرمایه های خرد آنها در قالب تعاونی استفاده شود عمده مشکلات اقتصادی کشور رفع خواهد شد.
عضو شورای اقتصاد مقاومتی استان یزد با بیان اینکه مردم اگر احساس منفعت کنند و به آنها اعتماد شود، تاثیرگذاری بالایی در حل مشکلات خواهند داشت ، ادامه داد: حجم نقدینگی در جامعه حدود 900 هزار میلیارد تومان است و به همین میزان سکه و دلار در خانه های مردم وجود دارد.
رضایی نژاد تصریح کرد: ضمانتی که دولت به خارجی ها برای سرمایه گذاری می دهد در اختیار مردم و سرمایه گذاران داخلی قرار دهد، و با تقویت اعتماد در جامعه از سرمایه های خرد آنها در قالب تعاونی می توان استفاده کرد.
1968/2047 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.