به گزارش ایرنا ، بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند استفاده از شبکه‌های مجازی، دسترسی آسان به اطلاعات در گردش، فرصت ابراز وجود، تقویت و تحکیم پیوندهای اجتماعی، به ‌اشتراک نهادن نظرات، دیدگاه‌ها و تحلیل‌ها و آشنایی با نگرش‌ها و دیدگاه‌های دیگران را با هزینه کمتر نسبت به گذشته و نیز ارتباطات سریعتر را میسر می‌کند.
ولی همه اینها نیازمند حضور هدفمند، مدیریت شده و مبتنی بر آگاهی از ظرفیت‌ها، مختصات و زمینه‌های سالم شبکه‌های مجازی، در کنار آگاهی و حساسیت نسبت به زمینه‌های آسیب‌زا و زیان‌های احتمالی آن و در مجموع یادگیری فرهنگ استفاده از این فضاهاست که متاسفانه در کشور باب شده در استفاده از هر نوع نرم افزار و سخت افزاری بعد از استفاده ، به فکر یادگیری نحوه بهره گیری از آن باشیم.
ماهواره یکی از ابزاری بود که در سالیان نه چندان دور بشدت مورد توجه برخی خانواده قرار گرفت که در این خصوص جدا از آسیب های جدی به بنیان خانواده ها و ایجاد فاصله بین نسلی ، موجب برخوردهای قهری و جمع آوری فیزیکی امکانات آن و مشکلاتی برای حریم خصوصی افراد شده بود.
اما با ورود شتابان فضای مجازی به جمع سرگرمی های ایرانیان و پیوستن حدود 40 میلیون ایرانی به کاربران تنها یک نرم افزار دیگر حریم های خصوصی و شخصی شکست و بهانه برای برخوردهای فیزیکی از میان رفت .
برخورد افرادی که به هر دلیل قصد هنجارشکنی و ورود به حریم شخصی دیگران را دارند در این فضا تنها با شکایت شاکی ممکن است هر چند که بسیاری از کلاهبرداری ها و برداشت غیرمجاز از حساب افراد از طریق فضای مجازی صورت می گیرد ولی بزرگترین آسیب به کانون گرم خانواده های ایرانی و ایجاد فاصله میان پدرها و مادرها از یکسو و میان والدین با فرزندان است.
چند سالی است که طلاق عاطفی بسترسازی از طلاق های امروزی شده و آثار مخرب فردی و اجتماعی بسیار زیادی بر افراد خانواده به ویژه بر فرزندان گذاشته است.
بالا رفتن سطح توقعات زوج ها و پیشرفت تکنولوژی نه تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را نیز بیشتر کرده است.
بر اساس آمار این مراکز مشاوره «خیانت» به‌عنوان آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و ماهواره، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها بیشترین عوام طلاق در یزد است.
امروز به دلیل رشد استفاده از فضاهای مجازی و از بین رفتن فاصله میان مردان و زنان ، قبح طلاق شکسته شده و با کوچک‌ترین اختلافی ، آخرین راه به نظر زوجین همین موضوع ناخوشایند و پیوند با دوست فضای مجازی است و به نوعی در برخی مناطق کشور 'طلاق' جنبه نقل و نبات به خود می گیرد.
جالب اینکه در همین فضای مجازی ، بسیاری از دوستان مجازی با پنهان یا جابجا کردن جنسیت خود، از دیگران سوء استفاده کرده و بر فردی که با تکیه بر او از همسر و فرزندانش جدا شده ، آسیب های جدید و جدی تری وارد می کنند.
حضور افراد متأهل در شبکه‌های مجازی برای رفع نیازهای تأمین نشده در خانواده یکی از مهمترین دردهای جامعه ایرانی است که لطمه بیشتر آن را فرزندان خانواده می بینند.
بسیاری از زنان و مردان متأهل به فضای مجازی و هرزه‌گردی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مختلف به عنوان جایگزین منابع تأمین نیازهای جنسی – عاطفی و برآوردن انتظارات تأمین‌نشده در رابطه با همسر می‌نگرند و این امر به مرور به دوستی‌های پنهان در فضای مجازی به منظور جست و جوی رضامندی، آرامش و عشق و رفع مشکلات روانی، اجتماعی و اخلاقی منجر می شود در حالی که کاملا نتیجه معکوس داشته و دارد.
بنابر این پیشنهاد می شود با بالابردن سطح سواد رسانه ای جامعه به دنبال فرهنگسازی استفاده از فضای مجازی –نوشداروی قبل از مرگ کامل سهراب – باشیم تا بیش از این شاهد تضعیف بنیان‌های معنوی ـ اخلاقی فرد و جامعه ، هدر رفتن انرژی‌های جنسی ـ عاطفی در فضای مجازی ، ایجاد تدریجی احساس بدبینی به جنس مخالف، کاهش رغبت به ازدواج و کاهش نرخ باروری و آسیب‌های جدی روانی و اجتماعی از جمله ایجاد فاصله میان والدین با یگدیگر و نیز فرزندان با هم و با والدین و کاهش عزت و اعتماد به نفس نباشیم.
1968/ 6197 یادداشت از: محمودرضا رحمانی **انتشار: محمد حسین فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.