به گزارش ایرنا، هادی مقیمی عصر دوشنبه در دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد افزود: دستگاه های متولی تامین آب از هم اکنون باید آمادگی کاملی داشته باشند تا اردکان از لحاظ منابع آبی دچار مشکل نشود .
وی با بیان اینکه میزان آبدهی سفره های زیر زمینی اردکان به شدت کاهش یافته و جمعیت این شهرستان رو به افزایش است، تصریح کرد: برخی از چاه های آب شرب شهرستان آلوده شده یا در معرض آلودگی است که این مشکل تامین آب شرب سالم برای شهروندان را با چالش مواجه کرده است.
مقیمی گفت: طبق سرشماری سال 1395 نرخ رشد جمعیت اردکان 7.4 درصد است که بالاترین نرخ رشد جمعیت کشور را دارد و لازم است برنامه ریزی ویژه ای در زمینه تامین آب مصرفی شهروندان انجام شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که تامین دستگاه آب شیرین کن در سیاه کوه پیگیری شود و با جداسازی آب شرب می توان الگو خوبی در این زمینه ارائه کرد تا مشکل کمبود آب تا حدودی جبران شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز گفت: به دلیل آنکه شهر اردکان در انتهای دشت یزد قرار دارد، آب آن از کیفیت بدی برخوردار است و برای بهبود کیفیت آن باید تلاش شود.
علی اسلامی افزود: در آینده نزدیک در ارتباط با ایجاد یک مجموعه آب شیرین کن بزرگ که بتواند 100 تا 150 لیتر در ثانیه آب شیرین برای آب شرب اردکان تامین کند، تصمیمات اساسی گرفته می شود.
وی اضافه کرد: شهر اردکان به طور معمول از نظر منابع آبی با مشکل مواجه است و حتی بارندگی خوب نیز مشکلات موجود برای تامین آب این شهرستان را رفع نمی کند و باید برای تابستان پیش بینی های ویژه صورت گیرد.
اسلامی با تاکید بر توسعه وافزایش ظرفیت شبکه آب شیرین کن تصریح کرد: آب از نیازهای ضروری مردم است و تامین آن یک مساله سیاسی نیست، در اردکان 13 حلقه چاه آب وجود دارد که 3 حلقه آن با توجه به آلودگی بالا از چرخه بهره برداری خارج شده است.
وی گفت: 380 لیتر نیاز آبی تابستان شهرستان اردکان است و 28 ایستگاه برداشت آب در این شهر ایجاد شده که تعداد این ایستگاه قابل افزایش است .
در استان یزد سه هزار و 680 حلقه چاه ، 387 دهنه چشمه و دو هزار و 630 رشته قنات وجود دارد که سالانه یک هزار و 150میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود که از این میزان 88.5 درصد در بخش کشاورزی ، 8.5 درصد در شرب شهر و روستا و سه درصد در بخش خدمات مصرف می شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 6014/ خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.