در ابتدای دی ماه امسال و بر اساس جداول مرکز پایش و هشدار خشکسالی مرکز هواشناسی کشور میزان بارندگی استان یزد از ابتدای مهرماه (ابتدای پاییز ) تا ابتدای دی ماه 93.2 درصد نسبت به مدت مشابه در بلند مدت کاهش یافته بود.
یزد بعد از استان های خراستان جنوبی با 95درصد کاهش و قم با 94.1درصد کاهش بارش ها در رده سوم بیشترین کاهش بارندگی ها قرار گرفت.
جدیدترین جداول این مرکز بیانگر آن است که در پایان نخستین ماه فصل زمستان – همان سردترین ماه سال های گذشته - نه تنها بر میزان بارش ها افزوده نشده بلکه هر روز بر دامنه کاهش بارش ها نسبت به مدت بلندمدت و سال قبل اضافه شده است.
بر این اساس در پایان دی ماه میزان کاهش بارش ها در استان چهار دهم درصد نسبت به آمار ابتدای همین ماه بیشتر شد و با 93.6 درصد بعد از خراسان جنوبی با 96.5 درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.
در مجموع میزان بارندگی ها در استان یزد در سال زراعی جاری 2.3 میلی متر بود در حالی که در سال زراعی سال گذشته پنج میلیمتر و در بلندمدت 36.1 میلیمتر بود.
در این میان در شهر یزد تقریبا بارندگی ها صفر بود و بیشترین بارش ها مربوط به نقاط کوهستانی شهرستان تفت بود به گونه ای که در اولین بارش برف در روزهای 17 و 18 دی ماه شاهد بارش برف به ارتفاع 16 سانتی متر در روستای دره شیر و نیز هشت میلیمتر آب حاصل از ذوب برف در همین روستا بودیم.
امروز نیز که بسیاری از نقاط شمالی و غربی کشور شاهد بارش برف و باران است، هوای یزد با وجود اعلام هواشناسی استان با کاهش 6 تا هشت درجه ای دما ، همچنان بهاری است.
هواشناسی روزشنبه در خبری خوشحال کننده اعلام کرد که از امروز و فردا در بسیاری نقاط استان، شاهد بارندگی خواهیم بود که در مناطق کوهستانی و سردسیر و بویژه ارتفاعات شیرکوه و مناطق کوهستانی تفت و مهریز به صورت برف خواهد بود.
به هر حال امیدواریم، برای نخستین بار با افزایش میزان بارندگی هم ، استان یزد در جدول استان های کم باران سقوط چند پله داشته باشد و بتواند برای یک بار هم شده طعم سقوط و رسیدن به رده های حداقل میانی را تجربه کند و این آرزوی محال – البته در نظر بندگان و بسیار کوچک در درگاه الهی - محقق شود.
1968/ 2047/ یادداشت از : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.