در این مطلب آمده است: درباره قصه غمبار فوتبال یزد اگر صدها بار نوشته شود باز هم کم است و چون گوش شنوایی وجود ندارد آنقدر باید نوشت و نوشت تا شاید یکی از مسئولین بشنود و برای دوباره جان گرفتنش احساس مسئولیت کند؟!
اصولا هر سیستم و مجموعه ای برای به اجرا در آوردن هر برنامه ای آن هم به بهترین شکل ممکن احتیاج مبرم به بودجه لازم و مدیریت کارآ دارد و در ورزش ضلع سومی بنام زیر ساختها و امکانات فیزیکی هم باید وجود داشته باشد تا آن مجموعه بتواند به سمت اهداف مشخص شده طی طریق کرده و به هدف برسد.
متاسفانه فوتبال یزد با اینکه در مقاطعی از زمان صاحب اسم و رسمی در لیگ های کشور بود اما به علت ضعف مدیریت و سپرده شدن کار بدست کسان و افرادی که در زمینه مدیریت ورزشی، کمبود شدیدی داشتند، ضربات مهلکی خورد و همه را از دست داد؟!
البته جدای از بی مدیریتی که بانی وادادگی فوتبال یزد گردید، گمشده ای به نام «پول» هم بخصوص در چند ساله اخیر بد جوری تن نحیف فوتبال یزد را آزار داد!!
اینکه چرا بی پولی برای فوتبال یزد مشکل ساز شد هم نشأت گرفته از بی مدیریتی بود که با عقد قراردادهای بی حساب و کتاب و ایجاد توقع در کادر فنی و بازیکنان و نداشتن توان پرداخت به موقع به آنان، باعث به حاشیه رفتن تیم و بهم ریختن تمرکز روحی و روانی گردید تا با کسب نتایج ضعیف شاهد سقوط و نابودی هر دو نماینده فوتبال استان یزد، تربیت نوین و وحدت (فولاد) باشیم؟!
این تیپ از مدیران که چند سالی بر گرده فوتبال یزد سوار شدند و بد جوری هم سواری گرفتند چون احساس مسئولیت نمی کردند و به فکر انجام صحیح و مخلصانه مسئولیتی که بر عهده گرفته، نبودند و نگاه و نگرش آنان بیشتر جنبه معروفیت و اخذ امتیازات برای هدفهای غیر فوتبالی داشت به جای منفعت و خیر رسانی، منشأ ضرر و زیان شدند و با به اتمام رساندن ماموریت تخریبی به دنبال مسئولیت های طبیعی و روزمره خود رفتند ؟! ولی آنکه «سرش بی کلاه ماند» فوتبال یزد و خانواده پر طرفدارش بودند!!
می گویند: «بی مایه فطیر است» و این دقیقا شامل حال و روز فوتبال یزد و در نگاهی وسیع تر کل ورزش استان یزد می شود که از رهگذر بی پولی داد و فریادشان به آسمان بلند می باشد و فریادرسی هم صدایشان را نه اینکه نمی شنود، بلکه باور هم ندارد.
شرایط ورزش و تیمداری با گذشته از زمین تا آسمان تفاوت کرده است. حرف ما از بیان بی پولی در ورزش و فوتبال یزد این نیست که بدون حساب و کتاب «پول بارانش» کنند و برایش «ریخت و پاش» نمایند.
معتقدیم اگر این گونه شود که چشممان آب نمی خورد، صد در صد «آفت» است و سوزنده و ویرانگر خواهد بود، منظورمان این است حق و حقوق طبیعی ورزش و فوتبال داده شود تا جوانان یزدی بتوانند مراحل رشد و ارتقاء را سپری ساخته و برای استان یزد افتخار آفرین شوند.
اگر این دغدغه و این نگرش در نزد مسئولان وجود داشته باشد که تا کنون مشاهده نشده است؟! می توان امیدوار بود مجموعه رشته های ورزشی و به تبع آن فوتبال پر هوادار در یزد در مسیر پیشرفت قرار گرفته و با افتخار آفرینی جوانان قهرمانش، باعث شاد شدن دل مردم کویرنشین که از بسیاری امکانات تفریحی و رفاهی نسبت با استانهای همجوار در مضیقه و محروم می باشند، شود.
اگر از بیچارگی و ناداری ورزش و فوتبال یزد که عین واقعیت است در دو بُعد مدیریتی و پول می نویسیم، قصد و هدف نادیده انگاشتن کسانی که در گذشته برای تزریق پول به فوتبال تلاش کردند و نگذاشتند چراغش خاموش شود، نداریم بلکه مورد خطاب ما آن جماعت ورزش نشناس هستند که بدون دارا بودن لیاقت وارد گود شدند و بلاهای بسیاری بر فوتبال نازل کردند؟! بلاهایی که ریشه فوتبال یزد را خشکاند و تاسف بارتر اینکه یکی هم جرئت اینکه بگوید « بالای چشمتان ابروست» پیدا نشد؟!
اینها با خط و نشان کشیدن و خط و ربط تعیین کردن و درباغ سبز نشان دادن به فوتبال ورود کردند، اما در عمل بر اساس مکانیزم معکوس رفتار نمودند و پس از اینکه چند صباحی کنگرخورده و لنگر انداختند و در نهایت هم افتضاح به بار آوردند؟! بدون حتی یک عذرخواهی کوچک و بیان یک کلمه ببخشید، این عوضی آمده ها با ژست طلبکارانه و مغرورانه رفتند و خرابی هایی را که حالا، حالاها و به این آسانی ها قابل ترمیم وجبران نیست از خود به یادگار و ارث گذاشتند.
با همه اینها امیدواریم، یکی ناجی فوتبال یزد شده و بستر مناسبی برای جوانانی که آرزوی اوج گیری و رسیدن به قله موفقیت دارند فراهم سازد و این به عهده مسئولین است تا این شرایط را مهیا ساخته و این باور را در ذهن و فکر خود آن گونه پر رنگ کنند که ورزش و فوتبال، مدیر کاربلد، پول و برنامه می خواهد و متاسفانه فعلا در یزد ثروتمند و با آن همه صنایع و کارخانجات رنگارنگ و جورواجور، خبری و اثری از حمایت نیست؟! امید که این نگاه هر چه زودتر عوض شود.
7532/2047 دریافت کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.