در این مطلب آمده است: ضروری است جهت هر گونه تصمیم‌گیری در مسائل عمده امور شهری نظر صاحب نظران در رشته‌ های مختلف از قبیل شهرسازی، معماری، عمران، میراث فرهنگی و گردشگری، مهندسی زلزله، ترافیک، تاسیسات شهری و نیز امور فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و حقوقی و حتی مالکین و ذینفعان و غیره را جویا شویم چرا که اتکاء به محدودی از تخصص ‌ها کافی نیست و نتیجه آن جامع‌ نگر نخواهد بود.
در ثبت جهانی بخشی از بافت تاریخی یزد نمونه ‌ای از این گونه یک‌ سو نگری را شاهد هستیم که عمدتاً به نظر متخصصان معماری و میراث فرهنگی و گردشگری توجه شده است و کسب درآمد در اولویت بوده است.
حال آن‌ که می‌ بایست به تأثیرات مثبت و منفی فرهنگی این امر مهّم در دراز مدت و مباحث مدیریت بحران زلزله، ایمنی، امنیتی و بهداشتی و مشکلات حال و آینده فرهنگی و اجتماعی آن توجه می‌شد، که معلوم نیست در تفاهم‌نامه با یونسکو منظور شده است یا خیر؟!
چون تاکنون ترجمه متن آن تفاهم نامه منتشر نشده تا مورد ارزیابی عموم قرار گیرد، اگر چه بر عملکرد و حسن نیت این گونه سازمان‌ها‌ی جهانی هم ابهاماتی مطرح است.
آنچه تاکنون به عنوان امتیاز و فرصت جهت این ثبت جهانی ذکر شده است عمدتاً مربوط به توسعه گردشگری و کسب درآمد برای شهر و کشور بوده است و بعضاً معرفی بیشتر شهر یزد و بناهای آن به جهانیان و جذب بودجه بیشتر جهت اجراء زیرساخت ‌های گردشگری و در نتیجه امور عمرانی شهر یزد را مطرح می‌نمایند.
در مقابل بعضاً به تهدیدات و ضروریات آن توجه داده‌اند از جمله آسیب‌ پذیری بناهای خشت و گلی در مقابل حوادثی نظیر هرگونه زلزله احتمالی به لحاظ سنگینی و عدم شکل‌پذیری و فرسودگی آن مصالح به لحاظ قدمت و علاوه بر آن معابر باریک جهت هرگونه کمک‌‌رسانی در حوادث احتمالی که با توجه به زلزله‌های اخیر ضروری است پیش‌ بینی‌ های لازم صورت گیرد.
هم‌چنین تأثیرات منفی فرهنگی اجتماعی آن در طولانی مدت و آسیب رسانیدن به فرهنگ اصالت، دین‌داری، درستکاری، زحمت کشی و قناعت اهالی یزد که قابل پیش‌بینی است، لازم است دست‌اندر کاران فرهنگ شهر از هم اکنون آن را چاره اندیشی نمایند، طوری نشود که ارزش‌‌ های معنوی این دیار تحت تأثیر درآمدهای اقتصادی گردشگری قرار گیرد و راه برگشتی هم نداشته باشیم.
مواردی از تهدیدات دیگر را می‌ توان وجود انبوهی از مخروبه ‌های جرم‌ خیز در بافت تاریخی و فرسوده و سکونت تعداد زیادی از اتباع بیگانه، خصوصاً افاغنه در منازل موجود در این بافت‌ها را ذکر کرد که تبعات فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی و بهداشتی از تهدیدات آن به شمار می‌ رود.
علاوه بر اینها نارسائی ‌های مربوط به خدمت‌رسانی به این بخش وسیع از شهر، مشکلات مربوط به تردد خودرو در معابر باریک آن و عدم وجود پارکینگ در محل‌های مناسب که باعث شده است در طول زمان به تدریج این بافت از اهالی بومی تخلیه و به صورت منازل مخروبه خالی از سکنه و یا محل سکونت اتباع بیگانه و بعضاً سالمندان و احیاناً معتادین درآید که تاکنون این همه مشکلات، نتیجه‌ای جز دافعه سکونت شهروندان بومی و مالکین از این بافت تاریخی را در بر نداشته است.
راه‌حل پیشنهادی جهت احیاء واقعی بافت تاریخی و فرسوده وسیع شهر یزد که حدود چهار محدوده قانونی شهر را شامل می‌شود:
علاوه بر حفظ و نگهداری مستمر بناها و مجموعه‌های با ارزش موجود با سبک‌‌سازی و مقاوم‌سازی آن‌ها، شناسائی مخروبه‌های غیرقابل بازسازی، بی‌ارزش یا کم‌ارزش و لکه گذاری روی نقشه شهر برای تعیین میزان آن‌ها و با استفاده از ماده 111 قانون شهرداری‌ ها تملک و تجمیع و بهره‌برداری از آن‌‌ها به عنوان فضاهای باز مورد نیاز اعم از فضای لازم جهت امداد رسانی، اسکان موقت و حتی پارکینگ‌های درون محله‌ای و بخشی از آن‌ها جهت نوسازی با سازه ‌های مقاوم در مقابل زلزله و معماری هماهنگ با بافت مجاور استفاده گردد.
خوشبختانه اخیراً نمونه‌هایی از این نوع اقدامات در بعضی از محلات شهر یزد انجام شده است تا بدین گونه در چشم‌انداز بلند مدت، شاهد شهری اصولی و زیبا باشیم و از نوسازی‌ های پراکنده که آینده مطلوبی را ایجاد نخواهد کرد پرهیز نمود و از ممانعت از نوسازی تکی و فقط اکتفاء به مرمت آن هم بدون مقاوم سازی لازم اجتناب کرد.
نمونه ‌های شاخص، نوسازی با سازه‌های مقاوم جدید و معماری قدیم در توسعه اکثر بقاع متبرکه است که در داخل و خارج از کشور شاهد آن هستیم را می‌توان مثال زد، همچنین در نوسازی‌ های تدریجی در طول قرون و اعصار گذشته با استفاده از مصالح و روش‌های آن زمان‌ها در بافت قدیم و جدید شهر یزد از روش ‌های مرسوم آن زمانها بوده است که کاری خردمندانه و آینده نگرانه تلقی می‌گردد.
آنچه در بالا ذکر شد نتیجه حدود 20 سال بحث و تبادل نظر و جلسات چاره اندیشی است که در نوشته ‌های حقیر آمده است که بعضاً در مجلات گنجینه یزد و کتاب یزد از نگاه مسؤالانه درج گریده که امید است مورد توجه مسئولین و دست‌ اندر کاران دلسوز و واقعیت‌گرا شهر ما قرار گیرد.
روزنامه پیمان یزد به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی محمد مسعود ارکان به عنوان نخستین روزنامه یزد در گستره استانی منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 2047/ دریافت کننده: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.