به گزارش ایرنا، محمود زمانی‌قمی روز چهارشنبه در همایش بررسی موانع و راهکارهای توسعه اشتغال پایدار استان که با حضور معاون وزیر تعاون و مدیران دستگاههای دولتی و بخش های خصوصی در اتاق بازرگانی استان برگزار شد اظهار کرد: در حوزه تلاش برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، مسیرهای زیادی را پیموده ایم و راههای زیادی را نیز در پیش رو داریم.
وی با بیان اینکه اگر اصرار بر ادامه راههای سنتی گذشته داشته باشیم به جایی نخواهیم رسید افزود: یکی از مشکلات و گره های کوری که در همه استانها وجود دارد این است که بسیاری از طرحهایی که می تواند موجب اشتغالزایی شود وجود پیچ و خم های اداری سازمانها و وزارتخانه هاست.
استاندار یزد تصریح کرد: بسیاری از طرح های اشتغالزایی در دستگاههای مرکزی مانده است و کاری که استان انجام می دهد شناسایی موانع پیش روست.
زمانی‌قمی با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی با استناد به روش های نوین اظهار کرد: تعداد زیادی شغل در برخی طرح ها به دلیل همین کاغذبازی ها و قوانین دست و پاگیر معطل مانده است و چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.
استاندار یزد گفت : یکی از مهمترین مشکلات کشور ،مشکل بیکاری است و به سادگی از آن نمی توان گذشت با این حال در حوزه تعاون هم مسیر بسیار خوبی وجود دارد و باید در این حوزه فرهنگ سازی شود.
زمانی قمی با بیان اینکه تمام مسیرهای پیش رو را در جهت کاهش بیکاری خواهیم رفت ، ادامه داد: امید ما در این راه ابتدا به خدا و سپس به نیروهای کارآمد و متخصص و سخت کوش یزدی است و معتقدیم برای پیشرفت کارها ، به هیچ وجه درست نیست که کارآفرین ها در مراحل اداری و پیچ و خم آن گیر بیفتند.
وی در ادامه با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری در تحصیل کردگان، استان را رنج می دهد تصریح کرد: باید مسیرهای جایگزینی برای ایجاد اشتغال داشته باشیم و روش هایی را ورود کنیم که برمبنای دانش و فناوری باشد و فارغ التحصیلان را به اشتغال وا دارد.
استاندار یزد همچنین خواستار تسریع در روند بررسی پرونده ها در شورای عالی معماری در راستای اشتغالزایی شد و عنوان کرد: در سطح استان تلاش زیادی برای ایجاد اشتغال می شود اما در مواردی که طرح های اشتغال از حیطه اختیارات استان خارج می شود می بینیم که روند کار بسیار طولانی می شود.
وی با اشاره به اینکه همه اجزای یک سیستم باید برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری به عنوان مشکل بیکاری تلاش کنند افزود: باید حتما برای این مهم چاره اندیشی شود و بانک ها و دولت و بخش خصوصی بسیج شده و با بهره گیری از راهکارهای نوین دغدغه حل مشکل داشته باشند.
زمانی قمی با تاکید بر توسعه فرهنگ تعاونی در استان بیان داشت: برای این منظور باید فرهنگ سازی ویژه صورت گیرد تا همه بخش ها با تفکر تعاونی و رویکرد تعامل و همکاری و هم‌افزایی برای ایجاد اشتغال اقدام کنند.

**تقویت بنیه تولید کشور لازمه رشد اشتغال است
رئیس اتاق بازرگانی یزد در این همایش اظهار کرد : هم اکنون بحث اشتغال و اشتغالزایی یکی از مباحث مهم تمام جوامع است و ایجاد اشتغال مبارزه با فقر را به دنبال دارد و فقر مسئله ای است که بسیاری از آسیب ها را به همراه خواهد داشت.
محمدرضا قمی افزود: یکی از دلایل مهمی که موجب شده تا اشتغال و تولید به طور مناسب ایجاد نشود اقتصاد کشور است چرا که اقتصاد کشور تک محصولی بوده و تولید به صورت ناپایدار در حال انجام است.
وی اضافه کرد: براساس آخرین آمار سال 95 در بخش صادرات، نزدیک به 65 درصد صادرات شامل مواد نفتی و 53 درصد صادرات غیر نفتی نیز از محصولات پتروشیمی بوده و در نتیجه اقتصاد کشور و رشد آن در اثر نفت و فرآورده های آن به وجود آمده است.
رئیس اتاق بازرگانی یزد تصریح کرد: بحث روز تولید کشور مسائل مربوط به صنعت پتروشیمی است و این صنایع بالادست محسوب شده و تامین کننده صنایع پایین دست هستند که موجب اخلال در کار صنایع کوچک و متوسط استان شده اند ولی هیچ حمایتی از اشتغال و صنایع کوچک و متوسط انجام نمی دهند.
قمی در عین حال تأکید کرد: تا بنیه تولید کشور تقویت نشود و سیاست ها و قانون گذاری ها در سمت و سوی حمایت از اشتغال و تولید نباشد هیچ اشتغالی رخ نخواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط ایجاد اشتغال به گونه ای باشد که کشور گرفتار مسائل افراد و تبعات منفی ناشی از بیکاری نشود ادامه داد: در برنامه های توسعه کشور و سند چشم انداز استفاده از نیروی کار مورد توجه ویژه قرار گرفته و نگاه اجمالی به آن نشان می دهد که بحث اشتغال تاکنون در کشور مغفول مانده است.
وی یکی از دلایل این مسئله با استناد به آمار را اقتصاد بیمار کشور برشمرد و اضافه کرد: اقتصاد کشور چون تک محصولی است و تولید و صنعت به صورت ناپایدار در حال حرکت است چندان در ایجاد اشتغال موفق نبوده ایم.
رئیس اتاق بازرگانی یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه واحدهای صنعتی آنگونه که باید فعال نیستند و ناپایداری در واحدها و خدمات پشتیبانی آن‌ها باعث شده نتوانند در عرصه اقتصاد عرض اندام کنند.
1968/ 6197 خبرنگار: محمود رحمانی* انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.