سید جمال سجادی‏‏ پور، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: با مشارکت 670 نفر از کشاورزان و همکاری کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی استان 510.5 هکتار زمین به کشت کلزا اختصاص یافت، که این رقم نسبت به سال قبل 15درصد افزایش دارد.
وی افزود: در این ارتباط 2.5 تن بذر اصلاح شده و 152تن کود شیمیایی بین کشاورزان طرف قرارداد توزیع شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه کلزا در بین دانه های روغنی از درصد روغن دهی بالایی برخوردار است، یادآور شد: کشت این گیاه در مقایسه با گندم و جو در کاهش آفات نباتی و نیز مبارزه با رویش علف های هرز در مزارع تاثیر بسزایی دارد.
وی همچنین اظهار کرد: در این مدت در سطح 13هزار هکتار مزارع استان گندم و جو کشت شد که 11هزار هکتار آن گندم است که به شیوه مکانیزه کشت شد.
این مسئول بخش کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در اجرای این طرح 560 تن بذر اصلاح شده گندم و 130 تن بذر گواهی شده جو و نیز سه هزار و 800 تن کود شیمیایی بین بهره برداران توزیع شد .
وی با اشاره به اینکه شهرستان ‌های ابرکوه ، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیرکشت گندم و جو نسبت به سال های گذشته بیش از 10درصد کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و تداوم 2دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب های زیرزمینی است .
وی متوسط تولید محصول گندم در زمین های کشاورزی استان را سه هزار و 500 کیلوگرم در واحد سطح بیان کرد و یادآور شد: در سال زراعی 96-95، بیش از 40 هزار تن محصول گندم در استان یزد برداشت شد.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد، امسال 22 هزار و 467 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 290میلیارد ریال خریداری شد که از این میزان 15هزار و 720 تن آن از کشاورزان ابرکوه خریداری شد و این شهرستان برای چهارمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرد .
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 158هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم 2دهه خشکسالی، 118هزار هکتار آن به کاشت انواع محصول زراعی و باغی اختصاص دارد.
7540/ 2047/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.