به گزارش ایرنا اصل وجود مدارس فرسوده و غیر استاندارد، موجب نگرانی مسوولان و والدین دانش آموزان است، حال اگر احساس خطر وقوع زلزله هم به آن اضافه شود، نگرانی ها را بیشتر می کند.
علاوه بر ضرورت آمادگی دانش آموزان برای مقابله با حوادث طبیعی، باید نوسازی و بهسازی مدارس قدیمی و یا جایگزین کردن آنها با مدارس جدید و تازه ساز نیز در دستور کار مسوولان باشد که البته این مهم با اعتبارات شهرستانی و استانی، حل نمی شود و باید به آن نگاه ملی و فرا استانی داشت.
این مهم در شهرستان محروم و دور افتاده ای چون خاتم، از اهمیت خاصی برخوردار است و از این رو شایسته نیست دانش آموزان این منطقه، علاوه بر رنج محرومیت، هر آن نگران فرو ریختن بنای پوسیده مدارس خود هم باشند.
وجود تعداد زیادی مدارس فرسوده و از رده خارج در شهرستان خاتم و از جمله شهر هرات، بهانه ای شد تا خبرنگار ایرنا، ساعتی را با فرماندار و رییس آموزش و پرورش این شهرستان به گفت و گو بنشیند.

***بازسازی مدارس قدیمی خاتم در اولویت کاری مسوولان استان باشد
فرماندار خاتم روز چهارشنبه با اشاره به اینکه برخی از مدارس این شهرستان از قدمت بالایی برخوردار هستند گفت: بازسازی و بهسازی این مدارس باید در اولویت کاری مسئولان استان قرار گیرد.
'فرجام فاضلی' افزود: در اعتبارات سال 96 حدود 40 میلیارد ریال برای بهسازی و مقاوم سازی این مدارس اختصاص یافته که امیدواریم با تخصیص به موقع آن بتوان هر چه سریعتر در این خصوص اقدامات لازم را انجام داد.
وی، مقاوم سازی مدارس را یکی از مهمترین اولویت های شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این منطقه در مسیر گسل زلزله قرار دارد باید قبل از وقوع هر گونه حادثه ناگواری، تدابیر لازم اندیشیده شود.
فرماندار خاتم اظهار کرد: اخیرا دیداری با مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان یزد انجام و مقرر شد با توجه به بودجه های اختصاص یافته، نسبت به بازسازی مدارس قدیمی اقدام شود.

***75 درصد مدارس خاتم با عمر بیش از 30 سال
رئیس آموزش و پرورش خاتم نیز با مهم خواندن مقاوم سازی مدارس این شهرستان بخصوص مدارس شهر هرات مرکز این شهرستان خاطرنشان کرد: مدارس این شهر به دلیل قدمت و فرسودگی نیاز به توجه، بازسازی و مقاوم سازی دارند و قرار داشتن این شهرستان بر روی گسل زلزله، توجه به این مهم را دو چندان می کند.
حبیب الله کاظمی نسب یادآور شد: 75 درصد مدارس این شهرستان عمری بیش از 30 سال داشته و نیاز به بازسازی، استاندارد سازی سیستم گرمایشی، محوطه سازی و گازرسانی دارند.
وی گفت: با توجه به اینکه دهستان چاهک در سال جاری گازرسانی شده ضروری است تا مدارس این منطقه نیز از این نعمت برخوردار شوند.
وی با اشاره به اینکه به مدارس بخش مرکزی و مروست رسیدگی بیشتری شده اما از بازسازی مدارس شهر هرات غفلت شده افزود: این مدارس با عمر بالای خود، خطرآفرین هستند.
به گفته وی می طلبد با حضور پررنگ مسئولان و تخصیص اعتبار لازم، بازسازی و مقاوم سازی مدارس در مناطق دور افتاده استان با نگاه ویژه تری صورت گیرد.
شهرستان خاتم که در 240 کیلومتری شهر یزد قرار دارد بیش از چهار هزار دانش آموز دارد که در 200 کلاس درس و مجموع 52 واحد آموزشی به تحصیل اشتغال دارند.
7534/ 6197 گزارش: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.