در ادامه این مطلب به قلم علی مشیری نیا که دوشنبه شب منتشر شد، آمده است: مشکلات زیست محیطی استان یزد با صرف زمان یک ماه و چند ماه حل نمی شود و نیازمند نگاه استراتژیک مسئولان است.
باور کنیم که توسعه بی ‌رویه صنایع نه ‌تنها سلامتی را تهدید می­ کند بلکه باعث از بین رفتن بسیاری از مولفه­ های امنیت روحی و روانی ساکنان می شود.
از دیرباز اولین چیزی که پس از شنیدن نام یزد به ذهن هر شنونده ‌ای خطور می ‌کند این است که یزد شهر قنات، قنوت و قناعت است و پر واضح است که با توجه به خلق ‌و خوی مردمان یزد که بر اساس سخت ‌کوشی استوار است و نیز با نیم‌ نگاهی به تاریخ، فرهنگ و تمدن استان یزد به‌ کارگیری این واژگان را تنها و تنها شایسته مردمان یزد از این سخت ‌کوشی باید دانست.
مردمانی که از دیرباز با زحمت، تلاش و رنج مضاعف با حفر قنات و زه کشی و… آب را از اعماق زمین و دل کویر بیرون کشیده و به جهت بهره‌مندی از این نعمت حیات‌بخش الهی دست به قنوت برداشته و با قناعت خود شکر عملی این موهبت الهی را بجای می ‌آوردند.
اما سخت‌کوشی مردمان یزد تنها به حفر قنات ختم نمی ‌شد و بلکه با جاری شدن آب در جویبار زندگی آنان، سرآغاز حرکت و تلاش و سخت‌کوشی بود؛ آری مردمان یزد پس از جاری شدن آب با گاو آهن و… دست ‌به‌ کار آماده ‌سازی زمین زراعی جهت کشت پنبه، جو، گندم و… می ‌شدند.
و با کاشت نهال‌های انگور، انار، هلو و… باغات سرسبز ایجاد می ‌کردند و نه‌ تنها از این محصولات، خود بهره می‌بردند بلکه جهت مصرف داخل کشور به سایر شهرهای دیگر و بلکه برخی از کشورهای عربی همسایه صادر می ‌کردند.
در بخش صنعت نیز مردم این استان پیشتاز در صنایع سازگار با محیط زیست به­ ویژه تولید محصولات نساجی (کارخانه‌ ها یزد بافت و افشار)، فرش دست ‌باف و سفالگری (به‌ ویژه شهرستان میبد) بودند.
اما اکنون نه ‌تنها به‌واسطه‌ حفر چاه ­های عمیق از آن قناتها خبری نیست بلکه به‌ واسطه‌ وجود صنایع آلاینده و پر آب خواه به ‌ویژه کارخانه ‌های کاشی و به‌ ویژه در شهرستان اشکذر وجود شهرک فولاد آلیاژی دیگر از آن باغات سرسبز و حاصل خیز نیز خبری نیست.
قصه‌ تلخ این روزهای شهرستان اشکذر زمانی تلخ تر می ‌شود که حیات انسان ‌ها و ساکنان این شهرستان نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد و به فرموده‌ صادق آل عبا (ع) زندگی را ناگوار و طعم شیرین زندگی را به کام شهروندان تلخ می‌ کند.
الحق و الانصاف مردم این شهرستان اشکذر در این برهه از زمان هم چون گذشته خوش درخشیدند و با تشکیل پویش‌ های مردمی (تومار، تجمع بانوان، اعتراض روحانیون و معتمدان و…) و نیز حمایت همه‌جانبه‌ ائمه جمعه و روحانیون از این امتحان الهی سربلند بیرون آمدند.
اما آنچه حائز اهمیت است نقش کلیدی و تلاش دست ‌اندرکاران دولتی و به‌ ویژه مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست است که با وجود پلمپ چند واحد فولادی و آلاینده و بازرسی ‌های شبانه از کارخانه ‌های صنعتی توفیق چندانی در رفع آلودگی محیط زیست شهرستان نداشته‌ اند.
پرواضح است که پیمودن این مسیر پرپیچ‌ و خم و فائق آمدن بر این مشکلات با صرف زمان یک ماه و چند ماه حاصل نمی‌ شود و نیازمند برنامه ­ریزی بلندمدت در سند چشم‌ انداز توسعه استان یزد است.
باور کنیم که توسعه بی‌ رویه صنایع نه ‌تنها سلامتی را تهدید می­ کند بلکه باعث از بین رفتن بسیاری از مولفه­ های امنیت روحی و روانی ساکنان و در پی آن سایر مولفه­ های دیگر است.
امید است مسئولان استان با درایت، این معضلی را که به ‌واسطه‌ نبود فرهنگ استراتژیک به وجود آمده را حل نموده و با در نظر گرفتن تمام مولفه­ های این واژه‌ جدید (فرهنگ استراتژیک) برای رفع معضل بیکاری اقدام نمایند.
پایگاه اشکذرخبر به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی علیرضا عسکری اشکذری با نشانی اینترنتی www.ashkezarkhabar.ir فعالیت می کند.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
7532/ 2047/ دریافت کننده: سعید صادقی مقدم ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.