به گزارش ایرنا، هم اکنون عرضه این محصول، علاوه بر مغازه های میوه فروشی، در جاده های ورودی و خروجی شهر یزد هم عرضه می شود.
این روزها جاده یزد به تفت که محل رفت و آمد عده زیادی از شهروندان است بویژه در روزهای منتهی به آخر هفته، وانت های زیادی را مشاهده می کنی که برای عرضه و فروش، مملو از زردک است.
هویج ایرانی یا زردک، پرمصرف، پرخاصیت و البته کمی فراموش شده است، محصولی با خواص مفید برای بدن که ناشناخته مانده و ما این موضوع را با یک متخصص طب ایرانی در میان گذاشتیم.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز یکشنبه به ایرنا گفت: طبیعت هویج، گرم و تر است و به همین دلیل می توان آن را برای مدت زمان طولانی به صورت بخار پز یا آب پز استفاده کرد.
به گفته وی زردک، مقوی معده و سبب نرمی شکم میشود و علاوه بر این مواد غلیظ موجود در بدن را لطیف و قابل دفع میکند بنابر این برای کم کردن اثرات سو غذاهای غلیظ مانند کله پاچه و حلیم می توان از هویج آب پز همراه یا بعد از این غذاها استفاده کرد.
وی اضافه کرد: زردک در درمان بیماری های تنفسی نظیر آسم، سرفه های خشک و همچنین سرفه های مزمن، مفید است و ترکیب خوشمزه ای که در درمان سرفه موثر دانسته شده ترکیب آب هویج و شیر بوده که در مطالعات جدید نیز به آن اشاره شده است .
این متخصص طب ایرانی یادآور شد: مربا و حلوای زردک یا هویج برای تحریک و تقویت قوای باروری بی نهایت موثر است‌، پرورده هویج در سرکه (مخلل آن)جهت تحلیل طحال بی نظیر است، از آنجا که هویج مقوی معده، روده ها و ملین طبع است تجویز آن در کسانی که به علت ضعف دچار یبوست شده اند و همچنین در بیماران با ریزه خواری بسیار مفید است .
وی یکی دیگر از خواص هویج را خاصیت مدریت یا ادرار آوری دانست که میتوان از آن در درمان بیماری هایی نظیر دفع نشدن ادرار یا کاهش حجم آن و همچنین دفع سنگ های کلیه و مثانه بهره جست.
دکتر عسکر فراشاه گفت: هویج ایرانی یا زردک باعث افزایش شیر در مادران شیرده میگردد و به علت کمک به باروری، یکی از اجزای رژیم های باروری محسوب می شود.
وی یادآور شد: البته مصرف زیاد آن یا آب آن به علت داشتن ترکیبات غنی ویتامین A و افزایش احتمال سقط ، در دوران بارداری ممنوع بوده و زنان باردار باید از آن پرهیز کنند.
سطح زیر کشت زردک در استان یزد 50 هکتار است و سالانه یکهزارو 250 تن از این محصول در استان تولید می شود.
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.