به گزارش ایرنا، آمار سالهای اخیر نشان می دهد میزان اشتغال افراد در بخش کشاورزی خاتم به دلیل کاهش بارندگی و کاهش منابع آبی، کمتر شده و سبب از دست رفتن برخی از مشاغل کشاورزی و حوزه های وابسته به آن شده است.
بر این اساس مسئولان شهرستان خاتم پس از برررسی وضعیت اشتغال بخش مرکزی، چهار اولویت کشاورزی و امور دام، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی و نیروگاههای خورشیدی خانگی را به عنوان اولویت های سرمایه گذاری در روستاهای بخش مرکزی تعیین کردند.
بخشدار مرکزی خاتم درباره اولویت ها و ظرفیت های روستایی این بخش گفت: بخش مرکزی خاتم از لحاظ کشاورزی و دامداری، منطقه بسیار مستعدی است و ظرفیت تولیدی با عملکرد بالایی را در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی استان به خود اختصاص داده و قطب کشاورزی استان یزد به شمار می رود.
محمد کاظمی نسب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این اولویت ها در حوزه کشاورزی و امور دام، گردشگری و صنایع دستی، احداث نیروگاههای خورشیدی و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی است.
وی یادآور شد:در بخش کشاورزی و امور دام می توان با سرمایه ای معادل 740 میلیارد ریال، یکهزار و 210 اشتغال ایجاد نمود.
کاظمی نسب همچنین ضمن بیان اینکه حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با توجه به قطب کشاورزی بودن این شهرستان یکی از اولویت های مهم است خاطرنشان ساخت: در این حوزه نیز 140 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا اشتغالزایی برای تعداد 280 نفر ایجاد شود.
وی حوزه های گردشگری و صنایع دستی را نیز از بخش هایی دانست که طی یک سال گذشته در بخش مرکزی شهرستان فعالیت هایی را انجام داده اند و اضافه کرد: در این حوزه نیز 146 میلیارد ریال اعتبار لازم است تا برای تعداد 400 نفر اشتغالزایی ایجاد کند.
این مسئول همچنین اولویت دیگر را احداث نیروگاههای خورشیدی خانگی نام برد و گفت: سرمایه مورد نیاز برای این بخش نیز 120 میلیار ریال است که می تواند برای 400 نفر اشتغالزایی کند.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع با سرمایه ای معادل یک هزار و 140 میلیارد ریال ظرفیت ایجاد دو هزار و 290 شغل در روستاهای بخش مرکزی خاتم وجود دارد که در صورت تحقق٬ شاهد مهاجرت معکوس به روستاها در بخش مرکزی خواهیم بود.
کلام آخر اینکه با توجه به گفته های بخشدار مرکزی خاتم، در صورت تحقق و اختصاص سرمایه گذاری لازم، علاوه بر رونق اقتصادی در روستاهای این بخش، روستانشینان مهاجر نیز به زادگاه خود باز خواهند گشت.
و البته نباید خشکسالی و کم آبی را هم از نظر دور داشت، قطعا برای این میزان سرمایه گذاری باید نیم نگاهی هم به تامین آب مورد نیاز منطقه داشت و چشم انتظار بارش رحمت الهی هم بود.
جمعیت روستاهای بخش مرکزی خاتم هشت هزار و 376 نفر است، 45 روستا فاقد دهیاری و 17 روستا دارای دهیاری است.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری خاتم در فاصله 240 کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 گزارش: شهلا حیدری** انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.