حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی روز پنجشنبه در حاشیه اجرای طرح خاموشی تعدادی از چاه های کشاورزی به خبرنگار ایرنا افزود: باید معضل برداشت بی رویه آب در شمال استان فارس که حق همه مردم است، مدیریت تا برای جلوگیری از تدوام پدیده خشکسالی چاره ای اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه آب مایه حیات است و حیات جامعه هم به آب بستگی دارد، ادامه داد: مردم بویژه کشاورزان شهرستان برای صرفه جویی و همچنین استفاده نکردن از آبیاری غرقابی در بخش کشاورزی تلاش کنند.
به گفته رئیس شورای فرهنگی عمومی ابرکوه، دولت در سال 1396، بیش از 60 میلیارد ریال کمک بلاعوض از طریق جهاد کشاورزی برای اجرای طرح های آبیاری نوین در اختیار کشاورزان گذاشته است.
حسینی اظهار کرد: بهره برداران برای حفظ کشاورزی موجود و تغییر الگوی آبیاری سنتی به آبیاری نوین(بارانی و قطره ای) در مزارع خود اقدام کنند.
امام جمعه ابرکوه با استقبال از اجرای طرح خاموشی 658حلقه چاه کشاورزی این شهرستان که از دیروز آغاز شد، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح پیشگیری از کاهش سطح افت منابع آب های زیرزمینی و تقویت سفره هاست که در این برهه باغ ها و مزارع کمتر نیاز به آب دارند.
وی اضافه کرد: ضروری است کشاورزان در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی که از 22 آذر ماه در 2 دوره توسط شرکت آب منطقه ای استان یزد اجرا می شود با دولت همکاری کنند.
حسینی به طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز است، اشاره کرد و یادآور شد: این طرح توسط دولت یازدهم و دوازدهم در دستور کار قرار دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 90درصد کشاورزان نسبت به نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه های تحت مالکیت خود اقدام کرده اند از بقیه کشاورزان درخواست کرد نیز نسبت به نصب سامانه یادشده اقدام کنند تا برداشت آب به نحو مطلوبی مدیریت شود.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد دیروز(چهارشنبه) به ایرنا در ابرکوه گفته بود که با اجرای طرح خاموشی 658حلقه چاه های کشاورزی در این شهرستان، بخش قابل توجهی از کسری مخزن آب زیرزمینی منطقه جبران می شود.
محمدمهدی جوادیان ‌زاده، با تشریح اجرای نتایج مثبت طرح که برای نخستین بار سال 1395 در دشت های ابرکوه و چاهگیر اجرا شد، گفت: با اجرای این طرح بخشی از افت سطح آب های زیرزمینی منطقه جبران شده است.
طرح یادشده با هدف کاهش افت منابع آب های زیرزمینی در 2 دوره زمانی از 22 آذر تا 16 دی ماه و اول بهمن تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان اجرا می شود.
وی افزود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی در استان یزد 44 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
وی تعداد چاه‌های استان را سه هزار و 679 حلقه ذکر کرد و گفت : یک هزار و 500 حلقه چاه های آب استان با هدف مدیریت در برداشت آب با همکاری بهره برداران مجهز به سامانه کنتور هوشمند شد که تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از کاهش آب و افزایش ذخیره منابع آبی داشته است .
همچنین رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه دیروز به ایرنا گفته بود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی در این شهرستان ، 15 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
محمد محامدی افزود: با اجرای این طرح سطح آب سفره های زیرزمینی شهرستان در برخی مناطق تا 45 سانتیمتر افزایش یافت.
محامدی بیان کرد: سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه برداشت می شود که 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.
سرپرست فرمانداری ابرکوه تصریح کرد: به خاطر کاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات ها خشک شد و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات هم اکنون 11 رشته آن ، آبدهی دارد.
سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیرکشت ابرکوه بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی تولید می شود.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/2047/*خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.