کاشت گندم پاییزه در سطح 11هزار هکتار به شیوه مکانیزه از اوایل ماه آبان گذشته در برخی مناطق استان یزد آغاز شد و تا اواسط آذر ماه ادامه داشت.
محمدعلی حاتمی زاده روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم ابرکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این ارتباط 560 تن بذر اصلاح شده گندم از ارقام سیستان ، سیروان، سیوند، پیشتاز، بهاران ، نارین و 130 تن بذر گواهی شده جو از ارقام نصرت و نیز سه هزار و 800 تن کود شیمیایی فسفات ، ازته و پتاس توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه شهرستان ‌های ابرکوه ، خاتم، و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیرکشت گندم و جو نسبت به سال های گذشته بیش از 10درصد کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و تداوم 2دهه خشکسالی است .
حاتمی زاده با بیان اینکه کشاورزان نسبت به بیمه گندمزارهای خود در برابرحوادث غیرمترقبه طبیعی اقدام کنند، یادآورشد: آنها در بیمه پایه با پرداخت 100 هزار ریال می توانند مزارع خود را بیمه کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد: برای افزایش عملکرد محصول، بهره برداران با رعایت اصول تغذیه گیاهی به عنوان شعار دوره کاشت و کنترل علف های هرز و با به کارگیری یافته های جدید توسط کارشناسان جهاد کشاورزی آشنا شوند.
وی متوسط تولید گندم در زمین های کشاورزی استان را سه هزار و 500 کیلوگرم در واحد سطح بیان کرد و یادآور شد: در سال زراعی 96-95، 40 هزارتن محصول گندم در استان یزد برداشت شد.
این مسئول تصریح کرد: برای تحقق اقتصادمقاومتی و همچنین خودکفایی دانه های روغنی بیش از 530 هکتار مزارع استان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت.
از 118هزار هکتار اراضی حاصلخیز استان یزد که به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد، 36 هزار هکتار آن مربوط به کاشت محصولات زراعی است.
اراضی قابل کشاورزی استان یزد 158هزار هکتار است که به علت کمبود آب و خشکسالی در بقیه این اراضی محصول کشت نمی شود.
7540/ 2047*خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.