به گزارش ایرنا سید ضیاء هاشمی، شامگاه یکشنبه در ویژه برنامه روز دانشجو و تجلیل از دانشجویان برگزیده دانشگاه یزد افزود: باید نگاهی که بر اساس امنیتی و مشکل محور به دانشجو می شود را کنار گذاشت تا بتوانیم شاهد رونق فعالیت های علمی در کشور باشیم.
وی با بیان اینکه وجود نشاط و انگیزه در دانشگاه یکی از ضروریت های رشد علمی و توسعه است تصریح کرد: این نشاط و انگیزه با رشد علمی، رابطه مستقیمی دارد.
وی دانشجویان و دانشگاه را مجموعه ای جریان ساز در حیات سیاسی ایران و جهان خواند و اضافه کرد: لازمه حضور فعالانه در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی به معنای مطالبه گری دانشجویان است که باید دارای ویژگی هایی از جمله منطقی و قانونی بودن باشد.
سرپرست سابق وزارت علوم با تبیین ویژگی های دانشجویان در قالب هویت جمعی گفت: دانشجویان دارای چند ویژگی هستند؛ نخست اینکه در طلب علم هستند این به معنای نخبه بودن آنها در جامعه است و دوم اینکه عموما و غالبا چهره های جوانی هستند که دنبال علم آموزی می روند و این 2 عبارت در کنار یکدیگر به معنای این است که آنان نخبگان جوان هستند.
هاشمی افزود: این نخبگان علاوه بر شناخته شدن به عنوان دانشجو دارای یک هویت جمعی هستند و همین موضوع موجب می شود که جامعه انتظارات ویژه ای از آنان داشته باشد.
وی ادامه داد: اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند نیمی از واقعیت است و باید در نظر داشت که دانشجویان، برهه کنونی را می سازند و با نگاه به آینده حرکت می کنند؛ دانشجویان با ساختن حال، سنگ بنای آینده ای درخشان را برای کشور بنا می کنند.
سرپرست سابق وزارت علوم با تبیین وضعیت دانشجویان پس ار فارغ التحصیلی گفت: مساله کنونی پیش روی دانشجویان در برهه کنونی، وضعیت پس از فارغ التحصیلی آنان است و این سئوال پیش می آید که اگر دانشجو پس از فارغ التحصیلی در بازار کار فرصتی به دست نیاورد چگونه می تواند ایفای نقش کند.
هاشمی افزود: در اینجاست بر اهمیت نظام آموزشی و دانشگاهها برای ایجاد خلاقیت در دانشجویان تاکید می شود.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز با تبیین مهمترین ویژگی های دانشجویان برای تحول آفرینی در کشور و جهان گفت: بلندنظری و پشتکار، ارایه راهکار مناسب برای موفقیت در حوزه های مختلف از جمله علم و اقتصاد و تصمیم قاطع با پشتوانه اندیشه از جمله این ویژگی هاست.
آیت الله محمدرضا ناصری افزود: علم و خوبی پایان ناپذیر است و توجه به آن، موفقیت را به دنبال دارد.
وی با یادآوری سبکهای زندگی القا شده توسط بیگانگان در قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مردم ایران تصریح کرد: امام خمینی (ره) با شکستن این سبکها که مانع پیشرفت در حوزه های مختلف می شود زمینه ساز تحول در کشورمان شدند که باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده شود.
وی ادامه داد: مسئولان و استادان دانشگاه در کشورمان باید در راستای تغییر سبک آموزشی و تحول در علم تلاش کنند.
محمود زمانی قمی استاندار یزد نیز در سخنان کوتاهی اظهار کرد: دانشگاه باید روندی طی کند که دانشجویان به عنوان نمایندگان افکار مختلف در جامعه پشت تریبون قرار گرفته و انتقادهای خود را مطرح کنند.
در این آیین از دانشجویان برگزیده دانشگاه یزد در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و ورزشی با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
استان یزد با یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت، 100 هزار دانشجو دارد که در 60 مرکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند.
اکنون افزون بر 14 هزار دانشجو در دانشگاه یزد تحصیل می کنند که حدود 6 هزار نفر آنان در خوابگاه ها مستقر هستند.
7532/ 6197 خبرنگار:سعیدصادقی مقدم**انتشار: محمدحسین فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.