به گزارش ایرنا رئیس اداره بهزیستی اردکان روز دوشنبه در این مراسم با بیان اینکه این مناسبت ها را گرامی می داریم تا فرصت و بهانه ای باشد برای این که بار دیگر مسایل مربوط به بزرگترین اقلیت جهان در اذهان پر دغدغه مردم و مسؤولان تداعی شود افزود: معلولیت تنها و تنها یک نقص است که قابل جبران است به شرطی که به معلولان فرصت بدهیم و با چشم پوشی از نواقص ظاهری آنها ، توانمندیهایشان را در نظر بگیریم و آنها را بر اساس توان و توانمندیهایشان به کار بگماریم .
امیر ولی عضدزاده با اشاره به شعار روز جهانی معلولان، 'جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه بسازیم' مهمترین مشکل معلولان اردکان را اشتغال عنوان کرد و گفت: در صورت عمل به قانون استخدام 3درصد بخش عمده ای از این مشکل حل خواهد شد.
وی مشکل دیگر این قشر از جامعه را نامناسب بودن محیط شهری دانست و افزود: در 2سال گذشته با اجرای طرح شهر بدون مانع و دوستدار سالمند در اردکان این مشکل نیز تا حدودی حل شده است.
وی اظهار داشت :حقیقتا معلولیت، محدودیت نیست و این ادعا را می توان با موفقیت ها و فعالیت های قابل قبول و ارزشمندی که جامعه معلولان اردکان در زمینه های تحصیلی ، فرهنگی ، آموزشی و ورزشی کسب نموده اند، اثبات کرد.
وی تصریح کرد: تشکل های معلولان باید به یکدیگر بپیوندند تا بتوانند ایفای نقش کرده و از حقوق خود دفاع کنند.
رئیس اداره بهزیستی اردکان راهکار اصلی معلولان برای رسیدن به اهداف خود و برخورداری از حقوق برابر با سایر اقشارجامعه را ایجاد هم افزایی ، انتقال تجارب ، تشکیل کارگروه های مختلف ، شناسایی افراد مستعد و کارآمد، تشکیل گروههای هنری، علمی، فرهنگی ورزشی و برنامه ریزی جامع و کامل ویژه مناسبت ها (روز جهانی نابینایان، ناشنوایان، سالمندان و...) دانست و خواستار تشکیل و حضور قوی تر تشکل های معلولان در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری علمی و ورزشی برای رقابت موثر در سطح کشور شد .
عضدزاده تاکید نمود : اگر لایحه حمایت از حقوق معلولان به طور جامع و کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات فراروی معلولان حل شده و زمینه مشارکت معلولان در جامعه فراهم می شود.
در حال حاضر 2300 معلول زیر پوشش بهزیستی اردکان هستند و450 نفر از 11 مرکز روزانه و شبانه روزی اردکان خدمات مختلف پزشکی، پرستاری، و نیز خدمات مختلف توانبخشی شامل فیزیوتراپی ، کاردرمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و... و نیز خدمات مشاوره و روانشناسی و مددکاری دریافت می کنند.
در اردکان یک مرکز شبانه روزی سالمندان و یک مرکز شبانه روزی معلولان ذهنی، 4مرکز روزانه معلولین ذهنی،جسمی، کودک ناشنوا و کم شنوا ، 2کارگاه تولیدی حمایتی معلولان ، یک مرکز ویزیت در منزل معلولان جسمی حرکتی و یک مرکز مراقبین تحت نظارت بهزیستی اردکان به معلولان خدمت رسانی می کنند.
اجرای نمایش ، مسابقه و قرائت مقاله توسط روشندل اردکانی، فاطمه هاتفی و اشعاری در وصف حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر شکوه معنوی این مراسم افزود.
در پایان مراسم از طرف اداره بهزیستی اردکان از گروه تاتر ناشنوایان ، نابینایان و معلولان موفق شهرستان تجلیل شد.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 6197 خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.