به گزارش ایرنا، محمدرضا علمدار یزدی پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان یزد در اتاق بازرگانی این استان اظهار کرد: سرعت تحولات همواره در بخش های صنعت، معدن و خدمات به نسبت سایر بخش ها بیشتر بوده ولی پس از سال 90 و با اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران این بخش با یک افت شدید مواجه شده است.
وی افزود: ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از سال 1338 تا سال 1389 همراه با روند مثبت در حال رشد بوده اما از سال 89 تا 92 با افت شدید مواجه شده و دوباره از سال 92 و در دولت یازدهم روند افزایشی را آغاز کرده و بیش از 80 درصد اشتغال به بخش های صنعت و خدمات اختصاص یافته است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه در سال های 86 تا 92، 2 هزار و 900 بنگاه با اشتغال بیش از 10 نفر از مجموع حدود 18 هزار بنگاه موجود در آن زمان تعطیل شده که نیمی از آن مربوط به صنایع مصرفی بود تصریح کرد: همزمان با این تعطیلی ها شاهد افزایش شدید واردات کالاهای مصرفی در آن سال ها بودیم.
علمدار یزدی اضافه کرد: در سال های 84 تا 90 به دلیل افزایش شدید تورم، هزینه ایجاد اشتغال برای یک نفر در اقتصاد ایران با افزایش 40 درصد مواجه بوده که برای کشوری با مختصات جمعیتی ایران و نیاز شدید به اشتغال این یک بحران محسوب می شد .
وی با بیان اینکه در سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید این شاخص بهبود یافته است، ادامه داد: ادامه داد: در اقتصاد ایران، بیشترین میزان ارزش افزوده در بنگاه های بزرگ و بیش از 100 نفر کارکن ایجاد می شود، در حالی که بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با سهم 90 درصد اشتغال، عمده اشتغال بخش صنعت را شامل می شوند.
به گفته این مسئول دولت به منظور حمایت و ارتقا بهره وری در بنگاه های کوچک و متوسط و توسعه بخش تحقیق و توسعه این واحدها 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات بازسازی و نوسازی صنایع در نظر گرفته است و در استان یزد نیز با برنامه های مختلف موفق به حفظ و تثبیت 40 هزار شغل در حوزه صنعت و معدن شده ایم.
وی در همین خصوص با اشاره به جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان گفت: تاکنون حدود 3 هزار مصوبه در سال های 95 و 96 در این کارگروه مصوب شده و بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط استان پرداخت شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: با صدور روزانه حدود 300 میلیون تومان معافیت گمرکی برای ماشین آلات صنعتی و معدنی به طور متوسط روزانه بیش از 6 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی و معدنی جدید در استان یزد در حال انجام است.
علمدار یزدی از همراهی توان رقابتی و صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط در کنار بنگاه های بزرگ تقدیر کرد و افزود: این در حالی است که در اقتصاد ایران 84 درصد سهم صادرات بخش صنعت مربوط به بنگاه های بزرگ است.
وی درباره وضعیت اشتغال نیز گفت: از سال 85 با جمعیت چهار میلیون و 200 هزار نفر اشتغال در بخش صنعت، شاهد یک روند کاهشی تا سال 90 و 91 بودیم به طوری که با کاهش 500 هزار نفری اشتغال در این بخش، رقم اشتغال بخش صنعت به پایین ترین حد خود یعنی رقم سه میلیون و 700 هزار نفر رسید که خوشبختانه از سال 92 و تا پایان سال 95 اشتغال کشور به بالاترین حد خود در 11 سال اخیر رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: وضعیت اشتغال در استان یزد در سال های 84 تا 92 به مراتب از وضعیت اشتغال اقصاد ایران در آن سال ها بدتر بوده به طوری که از سال 84 تا ابتدای سال 92، 70هزار نفر بیکاری خالص در وضعیت اشتغال استان یزد رقم خورده که در مجموع معیشت بیش از 200 هزار نفر در استان یزد را در خطر جدی قرار داده است.
در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد گفت: این مراسم ها فرصتی برای یادآوری مسائل و مشکلات صنعتگران و صادرکنندگان است تا سیاستگذاران و دولتمردان برای رفع مشکلات صنایع برنامه ریزی کنند.
محمدرضا قمی افزود: در برنامه سوم توسعه، سیاستگذاری ها به منظور حمایت از صادرکنندگان انجام شده و در نظر جوایز صادراتی، تسهیلات کم بهره و توسعه روابط بین الملل از آن جمله است اما به تدریج این موارد به دست فراموشی سپرده شد اگرچه در یک دوره ای رشد صادرات کمرنگ شد ولی دولتمردان هم پاسخ های خود را دارند.
وی اضافه کرد: این برنامه ها میزان صادرات را از 10 تا 15 میلیارد تومان به 45 میلیارد تومان رساند اما این ارزش ها به مرور از بین رفت از سوی دیگر می بایست معادل هشت درصد منابع بانکی در اختیار صادرکنندگان باشد ولی هم اکنون این رقم 2 درصد است زیرا بانکها نیز به دلیل نبود اعتبار نمی توانند در گشایش ال سی اقدام کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: نرخ سرمایه گذاری ثابت از سال 90 تا 95 به استثنای سال 93، منفی است و وقتی اینگونه باشد، یعنی اصطحکاک سرمایه گذاری های سالهای قبل نیز بسیار شده و این یعنی فضای کسب و کار در جامعه مناسب نیست.
قمی با بیان اینکه در مقطعی در امر سرمایه گذاری و صادرات ارتقا یافتیم ، تصریح کرد: از زمستان پارسال تاکنون، نمودار سرمایه گذاری در حال صعودی شدن است که این نتیجه همت دولت و بخش خصوصی است.
وی اظهار امیدواری کرد تا در چند ماه باقی مانده تا پایان سال جاری، صادرات محصولات غیرنفتی با توجه به سرمایه گذاری اسفندماه 95 و بهار 96 و مسائل ارزی اخیر، هم در کشور و هم در استان یزد نسبت به 6 ماهه اول امسال بیشتر شود البته به شرط آنکه مانعی داخلی در این مسیر دخالت نکرده و برای سرکوب روند رشد نرخ ارز اقدامی نشود.
در این مراسم با حضور معاون امور صنعتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار یزد از 21 صادرکننده برتر استان یزد تجلیل شد.
1968/ 6197 خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.