به گزارش ایرنا خیلی از خانواده ها، صبحگاهان و حتی قبل از طلوع خورشید، اقدام به خوردن آن می کنند و معتقدند که در ساعات دیگر روز لذت صبح اول وقت را ندارد.
برخی از خانواده ها هم اعتقادی به این سلیقه ندارند و معتقدند هوا که سرد شد می شود در هر ساعتی از روز، کله پاچه خورد.
سلیقه ها در خوردن هر یک از قسمت های این ماده غذایی نیز متفاوت است، برخی ها طالب فقط آب آن هستند، عده ای عاشق مغز و زبانند و شماری هم فقط پاچه میل می کنند.
یک ماده کوچک به اندازه یک عدد عدس در مغز کله هست که حرام بوده و باید از خوردن آن پرهیز کرد.
اما بشنوید نظرات یک متخصص طب ایرانی در این زمینه.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز سه شنبه به ایرنا گفت: مصرف کله پاچه در کشور ما بیش از سایر کشورهاست و بسیاری از کشورها تمایلی به خوردن آن ندارند.
به گفته وی در ایران، اغلب، آن را به عنوان یک غذای مقوی و لذیذ به ویژه در وعده صبح‌ می‌دانند، اما باید در نظر داشت که این غذا یک منبع غنی از کلسترول، اسید چرب، اسید نوکلئیک، پریمیدین و پورین است و مصرف آن در بیماران قلبی، دیابتی و بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود.
وی یادآور شد: باید توجه داشت که در فصول سرد سال، دستگاه گوارش انسان قوی تر میشود و بهتر است افرادسالم از غذاهای سنگین تر استفاده کنند.
این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: مصرف سنتی حلیم، آش ها، آبگوشت ها و بویژ کله پاچه در فصول سرد سال، از همین آموزه پزشکی و بهداشتی ناشی میشود و در صورت مصرف این غذاهای غلیظ برای دفع مواد زائد حاصل از هضم این غذاها و پیشگیری از بیماری، ورزش کردن و بویژه در فصول سرد سال توصیه میشود.
وی گفت: مغز و چشم در کله پاچه، از چربی بیشتری نسبت به پاچه و زبان برخوردار است، بنابراین توصیه می‌شود در صورت میل به مصرف کله پاچه بیشتر از زبان و پاچه که چربی کمتری دارد استفاده شود.
دکتر عسکر فراشاه افزود: یکی از اجزای بسیار پرچرب کله پاچه، مغز است که از دیدگاه طب ایرانی، طبیعت آن سرد و تر است، هضم آن دشوار، برای معده، زیان آور است و اشتها را از بین می برد اما نرمی بخش بوده و برای هضم بهتر باید آن را با ادویه گرم مصرف کرد.
به گفته وی محاسبه شده که در120گرم از مغز گوسفند،2000 میلی گرم کلسترول وجود دارد یعنی با مصرف یک مغز گوسفند، کلسترول مورد نیاز حدود یک هفته بدن تامین میشود و افراد با کلسترول بالا و مبتلایان به فشارخون و بیماری های قلبی باید از مصرف آن پرهیز کنند.
وی از چشم نیز بعنوان یکی دیگر از اجزای کله پاچه یاد کرد که چربی بالایی داشته و رطوبت بیشتری نسبت به دیگر اجزا دارد .
این متخصص طب ایرانی به مصرف 'پاچه' هم اشاره کرد و یادآور شد: پاچه از اجزای پر طرفدار در ایران است که در طب ایرانی 'اکارع' نامیده می شود، پاچه گوسفند، لزج و دیر هضم است ولی گفته میشود پس از هضم، غذای صالح به بدن میرساند.
وی افزود: افراد با گرفتگی صدا و سرفه خشک و مبتلایان به بواسیر در صورتی که هاضمهٔ خوبی داشته باشند از مصرف پاچه پخته شده بهره میبرند.
وی اضافه کرد: افراد با اوره و اسید اوریک بالا و همچنین مبتلایان به نقرس ،بیماران قلبی و دیابتی تا حد امکان، کله پاچه را از برنامه غذایی خود به دلیل داشتن چربی و پروتئین بالا حذف کنند، همچنین افراد سالم، جوانان و کودکان در صورت مصرف کله پاچه جهت رفع نیاز به کلسترول و پروتیین حتما ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانند.
6197 تهیه و انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.