نادر پیری اردکانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشینه برگزاری آیین روستای توت مربوط به دوره صفوی است، و قدیمی ترین سند آن وقف نامه هاست که مربوط به سال 1126 قمری است.
وی اضافه کرد: این آیین در گذشته با همکاری مردم روستاهای اطراف از جمله اهالی خرانق و اردکان برگزار می شد .
دبیر انجمن حامیان میراث کهن در اردکان با بیان اینکه درگذشته آیین اصلی عزاداری روضه خوانی و قربانی کردن حیوانات بود، تصریح کرد: اما، در دوره قاجار، تعزیه به این آیین اضافه شد .
این پژوهشگر اظهار کرد: آیین تعزیه روستای توت ، به ثبت ملی میراث فرهنگی کشور رسید و در خصوص نام روستا می توان گفت، همانند برخی روستاها از نام درخت یا گیاه گرفته شده است.
به گفته وی آیین معنوی روستای توت به آیین عاشورایی گره خورده است و هیچ ارتباطی با درخت توت ندارد .
پیری با بیان اینکه متاسفانه برخی به اشتباه این آیین را به درخت توت ارتباط داده اند، ادامه داد: به نظر می رسد با توجه به پژوهش هایی که انجام شد، ارتباطی با هم ندارند و فقط گذشتگان اسطوره سازی کرده اند .
دبیر انجمن حامیان میراث کهن اردکان با بیان اینکه این آیین پنج روز در اواخر ماه صفر برگزار می شود، افزود: بیش از صد هزار نفر جمیعت در این مدت به این روستا ، برای حضور در مراسم شرکت می کنند.
این پژوهشگر اردکانی، افزود: روستای توت در شمال شرق اردکان در فاصله 60 کیلومتری این شهر قرار دارد، جمعیت آن 25 نفر است، اما بیش از یک هزار خانه در روستا ساخته شد، در طول سال هم به عنوان یکی از روستاهای گردشگری اردکان تلقی می شود .
تعزیه‌ خوانی از گذشته‌‌های دور تا به امروز به صورت خودجوش در میان مردم اجرا شد و متولی و مسئول دولتی یا فرهنگی خاصی نداشته و ندارد و مردم با عشق به اباعبدالله الحسین (ع) هر سال در ایام محرم و صفر در تعزیه شرکت می‌کنند.
در روستای توت این روزها به شکلی ویژه عشق به امام حسین (ع) موج می‌زند، روستایی که از 100 سال پیش تاکنون، تعزیه هر سال در آن برگزار شده بدون اینکه حتی یک سال در برگزاری این مراسم باشکوه وقفه ایجاد شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544*2047* خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.