تعداد چاه های شهرستان ابرکوه، 658حلقه است.
محمد محامدی روز سه شبنه در بیست و سومین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان افزود: بهترین راهکار استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاوری تغییر الگوی کاشت محصولات و توسعه طرح های آبیاری نوین است.
وی ادامه داد : برای حفاظت منابع آب سفره های زیرزمینی در فصل زمستان سال 1396 با همکاری کشاورزان موتور برق چاه های کشاورزی برای مدت معینی خاموش خواهد شد.
وی تصریح کرد: ابرکوه با تدوام 2دهه خشکسالی، بحران کم آبی و نیز افت سطح منابع آب های زیرزمینی رو به روست همه باید دست به دست هم دهند، به گونه ای که شایسته مردم فهیم شهرستان است در بهره وری آب تلاش مضاعف کنیم.
همچنین مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در نشست یادشده اظهار کرد: وضعیت آب استان با توجه به تداوم پدیده خشکسالی رضایت بخش نیست، برای حفظ آن برای نسل های آینده باید از آب موجود با بهره وری لازم استفاده کنیم .
محمد مهدی جوادیان زاده، با بیان اینکه سطح آب های منطقه به عمق بیش از 300متری رسیده است، افزود: نصب دستگاه های آب شیرین کن بر روی چاه های آب کشاورزی، با توجه به شرایط اقلیمی استان آن را بحرانی و وخیم تر خواهد کرد .
وی با بیان اینکه برای غلبه بر مشکلات، امور تنها با خرد جمعی به نتیجه می رسد، ادامه داد: باید به اصل موضوع فکر کرد و در برداشت آب نیاز به مدیریت هست که با بهره وری بهتر و کاشت محصولات کم آبخواه با بحران موجود مبارزه جدی تری شود.
این مسئول بیان کرد: وقتی منابع آبی موجود استان و کشور محدود است، فشار بیش از ظرفیت آب ورودی به منابع آب های زیرزمینی به طرق مختلف به بشر هشدار می‌دهد ؛ که دریاچه ارومیه، باتلاق گاوخونی، شور شدن آب‌ دشت های ابرکوه هشدارهای سنسور طبیعت است که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد.
جوادیان زاده افزود: ابرکوه از فعال ‌ترین شوراهای حفاظت منابع آب استان است که با تعامل کشاورزان و همکاری دستگاه های اجرایی باید برداشت آب مدیریت می شود.
وی با بیان اینکه مردم این شهرستان افرادی نجیبت و با دیانت هستند، افزود: ابرکوه قطب کشاورزی استان است و عمده درآمد جمعیت آن از راه کشاورزی تامین می شود، باید نقش آن در کشاورزی استان حفظ شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد اظهار کرد: باید با مدیریت علمی و نیز همکاری خوب بهره برداران چاه های آب کشاورزی در برداشت آب تلاش شود.
جوادیان زاده در ادامه عنوان کرد: طرح خاموشی زمستانه 2هزار و 300حلقه چاه کشاورزی در استان راهکار خوبی برای تقویت آب سفرهای زیرزمینی است .
این مسئول با تاکید به اینکه استفاده بهینه از آب یکی از ضرورت جامعه است، ادامه داد: آگاه سازی کشاورزان ابزار مهمی در استفاده بهینه از منابع آبی در بخش کشاورزی است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز در این نشست افزود: پارسال برای نخستین بار در اجرای طرح خاموشی یک‌ ماهه چاه ‌های کشاورزی شهرستان، 15 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شد و سطح آب سفره های زیر زمینی در برخی مناطق تا 45 سانتیمتر افزایش یافت .
محمدحسین باقری افزود: تعیین تکلیف 51 حلقه چاه کشاورزی، پرکردن 26 حلقه چاه غیرمجاز، ممنوعیت نصب آب ‌شیرین‌کن بر روی چاه های کشاورزی بخشی از فعالیت های سال گذشته در راستای حفاظت از منابع آب است.
رئیس منابع آب ابرکوه ادامه داد : امسال با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی منطقه طرح خاموشی چاه های کشاورزی 45 روزه است،که 658حلقه چاه در 2 دروه زمانی از 22 آذر تا 16 دی ماه و اول بهمن تا 21 بهمن با همکاری کشاورزان خاموش می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه هم در این نشست گفت: هم اکنون با هدف کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید با حمایت ها و کمک های بلاعوض دولت بیش از سه هزار هکتار از باغات و اراضی شهرستان در سال های گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
مهدی غیب الهی افزود: توسعه و ساماندهی مدرن شبکه آبیاری برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید، تغییر الگوی کاشت و محدود کردن کشت محصولات کشاورزی برای حفظ آب موجود است که در این ارتباط تلاش می شود .
وی تصریح کرد: به خاطر کاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات های شهرستان خشک شد و در 40 سال اخیر از 91 رشته قنات هم اکنون 11 رشته آبدهی دارد و بقیه خشک شد.
وی با بیان اینکه 35 درصد اشتغال مربوط به ابرکوه است، تصریح کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات کشاوری در جایگاه نخست و دوم استان یزد قرار دارد.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، سالانه از 15هزار هکتار اراضی زیر کشت بیش از 190 هزار تن محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید می شود.
همچنین یکی از نمایندگان کشاورزان ابرکوه، در این نشست بیان کرد: درست است که کاهش نزولات جوی سبب تداوم خشکسالی است، اما بیشتر بحرانی شدن منابع آبی شهرستان مربوط به برداشت بی‌رویه آب در شمال استان فارس است که حوزه آبریز این شهرستان است.
احمد کرم نژاد تصریح کرد: با نصب سامانه کنتورهای هوشمند در دهستان فراغه که عمده زمین های کشاورزی ابرکوه در این منطقه قرار دارد، برداشت آب از طرف اداره منابع آب از 12 لیتر به پنج لیتر در ثانیه کاهش یافت که موجب بروز خسارت و خشک شدن درختان 30 ساله زردآلو و تعدادی از درختان میوه های دیگر دهستان شده است.
وی ادعا کرد: بسیار بی عدالتی است، در برداشت آب همکاری با مسئولان آب منطقه ای داشته باشیم، ولی بهره برداران فارس سهم آب شهرستان را برداشت کنند.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540*2047* خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.