محمد رضا آخوندی ، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: امسال طرح ترسیب کربن با اختصاص 9 میلیارد ریال بودجه ملی در خاتم به عنوان دومین شهرستان استان آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح یکی از تجربه‌های موفق جهانی در دستیابی به اهداف پایدار توسعه است، افزود: طرح یاد شده در ابرکوه و خاتم با هدف احیای مراتع بیابانی و توانمند سازی جوامع محلی در بیش از 170هزار هکتار عرصه های بیابانی منطقه در دست اجراست .
به گفته آخوندی، 7.2میلیون هکتار مساحت استان با اقلیم خشک مواجه است، طوری که یزد در 15 سال اخیر ،برای 13 سال با چالش خشکسالی مواجه بود.
به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: فعالیت‌های متعددی مانند کاشت گیاه زعفران و فعالیت‌های اقتصادی دیگر از جمله تشکیل صندوق ‌هایی با عضویت جوامع محلی انجام شد و به ‌زودی این فعالیت ها به شهرستان خاتم تسری خواهد یافت.
آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر در پنج هکتار مناطق اجرای طرح ترسیب کربن ابرکوه زعفران ‌کاشته شد، یادآور شد: با روش‌ پیشین کشت این گیاه ،متوسط سرگل زعفران در هر هکتار پنج کیلوگرم است.
به گزارش ایرنا این مسئول پیش بینی کرد که با روش جدید کشت این گیاه در منطقه میزان تولید در سال های سوم و چهارم به 15 کیلوگرم و سال پنجم به 30 کیلوگرم در هر هکتار می ‌رسد.
دیروز( یکشنبه) تعدادی از خبرنگاران اعزامی رسانه های گروهی تهران از طرح بین المللی ترسیب کربن بخش بهمن شهرستان ابرکوه بازدید کردند.
در این بازدید، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون طرح یاد شده در 18استان در حال اجراست که سه سال آینده در بقیه استان ها به اجرا گذاشته می شود.
فرهاد سرداری افزود:در حال حاضر این طرح با مشارکت مردم در سه میلیون و 300 هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در دست اجراست.
وی با بیان اینکه اجرای طرح یادشده از طرح های بسیار موفق این سازمان در جلب مشارکت مردمی در فرآیند بیابانزدایی ، تثبیت عرصه های منابع طبیعی و ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی است، ادامه داد: طرح یاد شده در 18 استان با 23 محل و با حدود 700 روستا که 300 روستا نمونه آزمایشی(پایلوت) است، در حال اجراست.
7540*2047* خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.