احمد زاهدپناه روز یکشنبه در نشست خبری مسئولان اتاق تعاون یزد با خبرنگاران با بیان اینکه در تعاونی ها حرف اول را « خرد جمعی» می زند ، اظهار کرد: تعاونی ها بر مبنای هفت اصل عضویت اختیاری، کنترل دموکراتیک، مشارکت اقتصادی، خودگردانی و عدم وابستگی، آموزش، همکاری بین تعاونی‌ها و توجه به جامعه فعالیت می کنند.
وی افزود: با توجه به سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی سهم 25 درصد برای تعاونی ها در اقتصاد ایران پیش بینی شده بود که امیدواریم این موضوع مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
رئیس اتاق تعاون یزد با بیان اینکه 20وظیفه برای بخش تعاون تعریف شده است ، ادامه داد: در این استان تعاونی ها در قالب 16 اتحادیه تعاونی فعال است و بر مبنای ماده 76 قانون تعاون ، هر شرکتی که برای بروز رسانی اطلاعات اقدام نکرده نمی تواند از خدمات اداره تعاون استفاده کند.
زاهد پناه با بیان اینکه در آینده نزدیک تمام کارت ‌های تعاونی‌ها به‌صورت الکترونیکی ارائه خواهد ‌شد، تاکید کرد: مرجع صدور کارت بازرگانی برای شرکت های تعاونی این اداره است و هم اکنون از میان کارت های صادر شده 136 کارت بازرگانی تعاونی در استان فعال است.
وی آموزش را مهمترین وظایف این مجموعه عنوان کرد و افزود: واحد آموزش اداره تعاون استان از سال 93 حدود 11 هزار نفر ساعت کلاس آموزشی برگزار کرده و تقویم آموزشی امسال نیز در اختیار شهرستان ها قرار گرفته است.

** داوری 36 پرونده در واحد داوری اتاق تعاون یزد
نایب رئیس اتاق تعاون استان یزد و مسئول واحد داوری این اتاق هم در این جلسه با بیان اینکه در معرفی وظایف و اهداف تعاونی ها به مردم خوب عمل نشده است ، گفت: شرکت های تعاونی با توجه به وظایف تعریف شده در قانون ، مظلوم واقع شدند ضمن آنکه مسئولان بیشتر به بخش خصوصی به جای تعاونی توجه دارند.
سیدحسین بقایی، ساماندهی و رسیدگی به امور شرکت‌های تعاونی را یکی از مهمترین رسالت های اتاق تعاون در استان عنوان کرد و افزود: در اساسنامه شرکت‌های تعاونی آمده که اتاق تعاون به عنوان مرجع قانونی می‌تواند نسبت به رفع مشکلات شرکت‌های تعاونی اقدام کند از این رو مرکز داوری اتاق تعاون یزد راه‌اندازی شده است.
وی اضافه کرد: در 6 ماه امسال به 36 پرونده داوری و سال گذشته نیز 85 پرونده داوری رسیدگی شد که بیشتر آنها با کدخدامنشی و سازش حل شد که در هر یک از این پرونده ها حدود 15 نفر دخیل بودند.
مسئول واحد داوری اتاق تعاون یزد با بیان اینکه بیشتر پرونده‌های مرکز داوری به شرکت‌های مسکن مهر اختصاص یافته است، تصریح کرد: این مرکز فقط زمانی می‌تواند برای داوری مشکلات پیش آمده ورود کند که حتما یکی از طرفین تعاونی باشد.

** برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی یزد
در این جلسه عضو کمیسیون صادرات اتاق تعاون ایران و عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون یزد از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی محصولات کشاورزی نظیر نان و شیرینی و صنایع وابسته استان یزد خبر داد.
سیداحمد میرزایی با بیان اینکه بخش دولتی و خصوصی مکملی از بخش تعاونی است ، اظهار کرد: غفلت هایی در این خصوص انجام شده است و استان یزد در تعاون و در حوزه های اقتصادی و صادراتی ظرفیت های بالایی دارد.
وی افزود: با توجه به این ظرفیت ها توسعه صادرات یکی از اولویت‌های اجرایی اتاق تعاون استان یزد شده و در این راستا نمایشگاه بین المللی توانمندی های غذایی برای دی ماه طراحی شده است.
عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون یزد اضافه کرد : این نمایشگاه با حضور تجار از قطر، عمان، عراق، پاکستان و روسیه از 11 لغایت 15 دی ماه امسال در یزد برگزار می‌شود.
میرزایی با بیان اینکه در چند سال اخیر زمینه های لازم برای ایجاد تعامل بیشتر و بهتر با بازارهای خارجی در استان فراهم شده است ، ادامه داد: توسعه صادرات غیر نفتی، تحول و ایجاد تنوع صنایع غذایی یزد از جمله مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بین المللی است.
وی تصریح کرد: بخش تعاونی با شرکت در نمایشگاه مواد غذایی یزد از تخفیف های ویژه ای برخودار خواهد شد، امیدواریم از این ظرفیت استفاده کند.
استان یزد در حوزه صنعت مقام چهارم کشور، در حوزه معدن جایگاه دوم و در بخش صادرات جزو 10استان برتر کشور است همچنین در حوزه صنایع رتبه اول و تولید کاشی و سرامیک با سهم حدود 50 درصدی رتبه دوم و در تولید نساجی با سهم 27 درصد در کشور داراست.
عمده کالاهای صادر شده از استان به 62کشور از قبیل کاشی با رتبه یک 749 درصد رشد داشت، مقاطع فولادی با رتبه دوم با 422درصد رشد که در چهار سال دولت تدبیر و امید 52درصد رشد داشت که عمدتا به عراق، افغانستا، پاکستان، هند، ترکیه و سوریه بوده است.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.