به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل ، محسن صادقیان در همایش تجلیل از راهوران محله با بیان اینکه اینکه 50 درصد از تلفات جاده ای استان یزد مربوط به یزدی هاست گفت: عمده تصادفات در روستاها در روستاهایی است که نزدیک شهرها هستند.
وی افزود: ایمنی در راه های استان یزد به وجود نمی آید مگر با همکاری و مشارکت خود مردم، به ویژه در بحث روستاها این آمادگی وجود دارد که میان مردم حضور پیدا کرده و نسبت به ارائه آموزش های لازم اقدام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان یزد با بیان اینکه این اداره کل ، یک سال پیش با ادغام راهداری در حمل و نقل به وجود آمد، اظهار داشت: یکی از مزیت های تشکیل این سازمان، هماهنگی بسیار خوب انجام شده این اداره کل با پلیس راه استان است.
وی یکی از اقدامات بسیار خوب صورت گرفته در ارتباط با وضعیت تصادفات در استان یزد را تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات دانست و ادامه داد: اطلاعات کاملی در ارتباط با تصادفات گردآوری شده که بصورت جی ای اس در آمده است و می توانیم با تحلیل درست آنها، قدم محکمی در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جاده ای برداریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان یزد خاطرنشان کرد: اگر به بحث کشته های جاده ای، تلفات و تصادفات از سال 1382 تا 1395 نگاه کنیم مشاهده می کنیم که با شیب نزولی بسیار خوبی همراه بودیم و از 440 کشته در سال، به 134 نفر کشته در جاده های برون شهری رسیدیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد ادامه داد: اگر به نمودار این تصادفات نگاه کنیم می بینیم که در سالهای اولیه کاهش بسیار چشم گیری داشتیم ولی الان و در چند سال گذشته، شیب نموداری این تصادفات کاهش پیدا کرده و تقریبا در حال رسیدن به یک خط صاف هستیم.
به گفته صادقیان، در سال 1394 کشته های تصادفات برون شهری یزد 141 نفر و در سال 1395 تعداد کشته ها 134 نفر بوده و کاهش تعداد تلفات بسیار کم شده است و به کمتر از 10 نفر در سال رسیده است.
وی با بیان اینکه کاهش تصادفات برون شهری در یزد نیازمند یک اندیشه نو و راهکار جدید است، خاطرنشان کرد: اگر سه ضلع مثلث تصادفات جاده، انسان و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم بررسی ها نشان می دهد که در سال گذشته هر سه بخش کار بسیار خوبی را انجام داده اند.
این مسئول افزود: در بحث جاده ها با دو بانده کردن آنها و نصب تابلوها، شیب شیروانی ها و رفع نقاط حادثه خیز کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و الان هم باید در بحث راهداری و نگهداری جاده ها این فعالیت ها ادامه پیدا کند.
مدیرکل راهداری یزد خاطر نشان کرد: هم اکنون سامانه های بسیار زیادی از جمله سامانه های ترددشمار، دوربین های نظارتی، توزین های در حال حرکت و موارد مختلف دیگر برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده می شود و در مدیریت راه ها بانک جامعی از این اطلاعات داریم که در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار می گیرد.
صادقیان با تاکید بر اینکه علل تصادفات به وسیله این بانک اطلاعاتی کاملا مشخص است، بیان کرد: عمده تصادفات ما از نوع واژگونی است که این موضوع هم دو علت اصلی دارد که شامل سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی می شود.
وی عنوان کرد: همه این سامانه ها به ویژه سامانه سپهتن که در تمام اتوبوس ها نصب شده و از اول مهر امسال تمام نفت کشها و سواری کرایه ها هم ملزم به نصب آن شده اند و کامیون های باربری استان یزد هم پس از نفت کشها و سواری کرایه ها ملزم به نصب این سامانه می شوند .
** خستگی و خواب آلودگی عامل اصلی تصادفات در استان است/ پراید و موتورسیکلت رتبه های نخست تصادفات
در ادامه این جلسه رئیس پلیس راهور استان یزد هم با بیان اقدامات صورت گرفته در ارتباط با کاهش تصادفات در یزد، گفت: بالاترین میزان تصادفات یزد مربوط به پراید و موتورسیکلت و عمده ترین عامل تصادفات در استان خستگی و خواب آلودگی بوده است.
سرهنگ احمد مظفری افزود: بیشترین کشته ها در تصادفات یزد به خودرو پراید و موتورسیکلت ها بر می گردد، به گونه ای که تنها 5 درصد تصادفات استان یزد مربوط به موتورسیکلت سواران است ولی در ارتباط با فوتی تصادفات، این آمار به 20 درصد کل متوفیان می رسد که واقعا ناراحت کننده است.
وی با تقدیر از همکاری فرمانداران شهرستانهای یزد با پلیس راهور درباره مصوبات شورای ترافیک اظهار کرد: راهداران و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد هم، با تلاش شبانه روزی خود همکاری و حمایت بسیار خوبی از پلیس راهور دارند که قابل تقدیر و تشکر است.
وی با بیان اینکه وقتی بارندگی در استانی وجود نداشته باشد، در نخستین بارندگی ما شاهد حوادث بسیار ناگواری هستیم ،تأکید کرد: اگر باور ما این باشد که در بارندگی هم همان سرعتی را برویم که در روز آفتابی حرکت می کنیم، قطعا نتیجه ای جز واژگونی و خروج از جاده ندارد.
رئیس پلیس راهور استان یزد خاطرنشان کرد: باید باور کنیم که لازم است با سرعت مطمئنه حرکت کنیم، اگر این کار را نکنیم، روز اول بارندگی مساوی با کل تصادفات استان یزد است و این واقعیت را ما در طول 31 سال تجربه کرده ایم.
مظفری با تاکید بر اینکه حضور ماموران هم در این هنگام تاثیر زیادی ندارد، گفت: رانندگان باید اقدام به کم کردن سرعت خود در این شرایط و رانندگی با سرعت مجاز داشته باشند تا جلوی خسارت های احتمالی گرفته شود.
وی افزود: یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد و حتما باید به آن توجه شود، بحث خودداری از سفرهای غیرضروری است، در صورتی که ما این کار را انجام دهیم، درصد بالایی از تصادفات ما کاهش پیدا می کند به ویژه در محور مهریز یزد.
این مسئول موضوع دیگر را شرایط جغرافیایی ویژه و مرکزی بودن یزد عنوان کرد و گفت: معمولا رانندگان در اوج خستگی به یزد وارد می شوند و در این جغرافیا و اوج خستگی با ترافیک یکپارچه و وضعیت خاص آب و هوایی همراه می شود.
رئیس پلیس راهور یزد با بیان اینکه معمولا استان یزد یکی از استانهای با بیشترین میزان ترافیک در بین استان های دیگر می شود اضافه کرد : در مسیرهای یزد خودروهای باری و شخصی زیادی تردد دارند از این رو زمانی که این خوروهای سنگین در کنار قرار گرفتن آنها در کنار خودروهای شخصی و کوچک موجب ایجاد ترافیک نامتعادل می شود.
مظفری همچنین از تجهیز جاده های کشور به لوازم کنترلی پیشرفته خبر داد و افزود: استان یزد هم از این موضوع جدا نیست و ما افتتاح مانیتورینگ پلیس استان یزد را همزمان با سراسر کشور داشتیم.
وی به نصب سامانه سپهتن بر روی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر یزد اشاره کرد و ادامه داد: این سامانه در کاهش تصادفات و تلخفات بسیار تاثیرگذار است و حتما افرادی که با اتوبوس ها سفر می کنند بهتر شدن وضعیت رانندگی و خدمات را مشاهده کرده اند ضمن آنکه ثبت ساعت ها برای رفاه حال مسافران حذف شده است.
1968/ 6197 دریافت کننده:محمودرضا رحمانی**انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.