سطح زیر کشت باغهای پسته این شهرستان 20 هزار هکتار است که 15 هزار هکتارآن بارور است و سالجاری به دلیل مسائل جوی و آب و هوا میزان برداشت این محصول در شهرستان کاهش یافته است.
خاتم، صنایع فرآوری این محصول ندارد و طلای سبز در این منطقه به صورت خام به دیگر استانها و خارج کشور برای تهیه محصولات مورد نیاز صادر می شود.
آنچه این بخش نیاز دارد وجود سرمایه گذارانی است که بتوانند صنایع فراوری این محصول را در شهرستان ایجاد کنند تا ضمن جلوگیری از خام فروشی بتوان محصول را با عرضه محصولات دیگر صادر کرد.
رئیس جهاد کشاورزی خاتم در گفتگو با ایرنا گفت: پسته تولیدی این شهرستان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و ارقام محصول یاد شده اکبری، احمد آقایی ، فندقی، کله قوچی و اوحدی است.
سید اسماعیل یزدانی با اشاره به تولید میانگین یک هزار و 200 کیلوگرم پسته درهکتار گفت: در سال جاری حدود 25 درصد کاهش تولید داریم و امیدواریم تا پایان فصل برداشت چیزی حدود 30 هزار تن محصول پسته از باغات این شهرستان برداشت شود.
وی افزود: پسته تولیدی در 55 ترمینال در سطح شهرستان فراوری و در نهایت به بازار‌های خارجی صادر میشود و بیش از پنج هزار بهره بردار دربخش کشاورزی تولید کننده پسته هستند.
وی اظهار کرد: نبود صنایع فرآوری محصول پسته در شهرستان خاتم یکی از عمده مشکلات کشاورزان پسته کار است که فقط فرآوری اولیه انجام میشود، ولی این پتانسیل وجود دارد که سرمایه گزاران، مجوز‌های لازم بگیرند و تسهیلات لازم بدهیم تا این صنایع احداث شود.
مسئول ترمینال مکانیزه ضبط و فرآوری پسته آباد هرات هم گفت: خط تولید و فرآوری پسته خام در این ترمینال جزو اولین خط های مکانیزه هست که در ایران وجود دارد و برای اولین بار در این شهرستان راه اندازی شده و از نظر کیفیت نیز بسیار بالاست.
جلیل دهقان افزود: ورودی این خط تقریبا ساعتی سه تن پسته تر را فرآوری می کند و مصرف آب آن هر ساعت سه هزار لیتر است که به دلیل مصرف آب زیاد کیفیت پسته خروجی بسیاربالا می رود.
وی یادآور شد: به دلیل کاهش منابع آبی درصدد هستیم تا این آبی که در چرخه استفاده می شود را بازیافت کرده و دوباره به چرخه بازگردانیم و مصرف آب را نیز به صفر برسانیم که تا پایان فصل برداشت این برنامه اجرایی می شود.
دهقان تصریح کرد: در این خط ،پسته ریز و نامرغوب از چرخه جدا و پسته با مرغوبیت بالا خارج میگردد که تقریبا 98 درصد از پسته خروجی را می توان وارد گونی کرد.
وی ضمن بیان اینکه روزانه 50 تن پسته فراوری می شود، اذعان داشت: پروسه فراوری پسته در این خط از لحظه ورود تا خروج ٣٠ دقیقه زمان میبرد و پسته جهت دریافت نور افتاب وارد میدان میشود.
وی اعتبار هزینه شده را بالغ بر 13 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: هنوز 5 میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل آن نیاز است که پس از تکمیل اشتغالزایی در فصل برداشت، میزان اشتغال به 20 نفر میرسد.
یکی از کشاورزان خاتم هم که امسال میزان برداشت پسته از باغاتش کاهش یافته گفت: به دلیل آفات، میزان برداشت پسته در سال جاری کاهش یافته و درختان آسیب دیده اند.
محمود فرجزاده افزود: سمومی که استفاده شده هیچگونه نظارتی بر آن صورت نگرفته و این سموم نتواسته با آفات مبارزه کند.
وی خاطرنشان کرد: میانگین برداشت در سالجاری در هر هکتار به یک هزار کیلوگرم رسیده که این رقم نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.
وی تاکید کرد: خشکسالی ها موجب شده تا آفات به درختان آسیب برسانند و کیفیت آنها را نیز پایین بیاورد.
فرجزاده با اشاره به اینکه حدود 25 سال است که به عنوان کشاورز و پسته کار فعالیت دارد تاکید کرد: باید تمهیدی در زمینه مبارزه با آفات اندیشیده شود تا درختان بتوانند با آنها به خوبی مبارزه کنند و آسیب به آنها وارد نشود.
از 158 هزار و 565 هکتار اراضی قابل کشت استان 118 هزار و 255هکتار آن معادل 37 درصد محصولات زارعی و مابقی محصولات باغی است و حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت کشور در این استان واقع شده است.
سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که 690 هزار و 252 تن آن محصولات زراعی و باغی است.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری از شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 گزارشگر:شهلا حیدری** ناشر: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.