کتاب سیمای محرم با همکاری حسین حاتمی و علی اکبر قیومی تالیف شد و کتاب نکته های کلامی در ابرکوه نیز به همت رضا ربانی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان چاپ شد.
حسین حاتمی یکی از مولفان کتاب سیمای محرم در ابرکوه در آیین رونمایی این کتاب گفت: ابرکوه، که در تاریخ آن را « دار السعاده» خوانده اند، از کانون های مهم عزاداری عاشورا در نواحی ایران مرکزی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: سبک و سیاق سوگواری در این منطقه از اصالت و شکوهی کم نظیری برخوردار است و از جهت زیبایی شناسی، ادبی و موسیقایی نیز فاخر است.
وی با بیان اینکه تاریخ طولانی عزاداری عاشورایی در ابرکوه همراه با فراز و فرودهایی است، اظهار کرد : در کتاب یادشده برای نخستین بار برخی از ابعاد اجتماعی، تاریخی و هنری عزاداری عاشورایی مردم منطقه به رشته تحریر درآمده است.
وی یادآور شد: در این کتاب تاریخچه تعزیه ، درآمدی بر تاریخ عزاداری عاشورا ، نخل عزا ، آیین رونمایی ،معماری و فضاهای تعزیه در قالب مقاله به تصویر کشیده شده است.
حاتمی ادامه داد: این کتاب با هدف آشنایی بیشتر نسل امروز با پیشینه عزاداری در این منطقه تهیه شد و با استقبال همشهریان و پژهشگران، شاهد پژوهش هایی گسترده تر و عمیق تری در این حوزه باشیم.
علی اکبر قیومی دیگر مولف کتاب یادشده، اظهار کرد: عاشورا بزرگترین میراث زنده فرهنگی است، وظیفه ماست، این میراث عظیم را به آیندگان تحویل دهیم .
وی با بیان اینکه وظیفه داریم، نسل جدید را با پیشینه تاریخی خود آشنا کنیم، افزود: عاشورای ابرکوه ظرفیت زیباشناسی، ادبی و موسیقیایی غنی دارد که هرکدام می تواند موضوعی برای تحقیق و پژوهش باشد.
همچنین رضا ربانی، مولف کتاب نکته های کلامی در ابرکوه افزود: مطالب این کتاب محصول سال ها تحقیق و گردآوری است که بیش از هفت هزار ضرب المثل مردم ابرکوه و دیگر شهرهای ایران در این کتاب جمع آوری شده است.
دراین آیین همچنین با اهدا جوایزی از برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ابرکوه، تجلیل شد.
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ابرکوه درحاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ،امسال هم همزمان با سراسر کشور، در شهرستان ابرکوه با محور زندگانی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برای رده‌های مختلف سنی برگزار شد.
قاسم برزگر، از مشارکت و همکاری شهرداری ابرکوه ، بخشداری مرکزی، دهیاری اسفندآباد و رئیس آباد و خیرین کتابخانه ها، در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی تشکر کرد.
مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540*2047 * خبرنگار: کارگر ابرقوئی * انتشار دهنده - عباسقلی اشکورجیری*
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.