پرویز گرشاسبی روز سه شنبه در همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی در یزد افزود: افت شدید سطح آب‌ های زیر زمینی در بسیاری از دشت ‌های کشور به میزان 50 سانتی متر تا 200 سانتی متر در سال از دیگر مشکلات موجود است .
وی از دیگر چالش های منابع آبی را فرسایش اراضی ، هدر رفت خاک و رسوب‌گذاری در مخازن سدها و همچنین تداوم خشکسالی ها ، بروز سیل و خسارت ناشی از آنها ذکر کرد .
به گفته گرشابی کنترل آب‌ های خروجی بدون استفاده از حوضه‌ها ، مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، بهره‌برداری از سیلاب‌ها ، کنترل و کاهش تبخیر در مناطق کوهستانی و منابع آب ناشی از کنترل رسوب در بالا دست حوزه سدها از راهکارهای موثر آبخیزداری در استحصال و حفاظت آب است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها،در ادامه به آثار مثبت اجرای طرح‌ های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: سالانه به طور متوسط حجم آب ذخیره‌ شده در هر هکتار طرح های آبخیزداری 530 متر مکعب است و سالانه همچنین به طور متوسط یک هزار متر مکعب آب در هر هکتار در مناطق آبخوان‌داری نفوذ می کند.
این مسئول با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری بر اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری و گسترش آن به صورت جدی و به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.
گرشاسبی از برگزاری همایش استحصال آب و اقتصاد مقاومتی در یزد برای تحقق اهداف انقلاب و نظام اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری قدردانی کرد.
استان یزد در مرکز ایران قرار دارد، بخش اعظم مساحت آن از بیابان پوشیده است، به همین علت میزان تبخیر سالانه آن بالاست.
خشکسالی و کم آبی نزدیک به دو دهه، خسارات سنگینی بر منابع اقتصادی استان یزد و به ویژه در بخش کشاورزی وارد کرده است.
7536*2047* خبرنگار-کاظم سبحان زاده* انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.