شهرستان خاتم از توابع استان یزد در این راه، 114 شهید گلگون کفن را نثار خاک پاک میهن اسلامی کرد و تعدادی از جوانان آن به مقام رفیع جانبازی نایل آمدند، کم نیستند از این افراد که جانشان را بی هیچ منتی نثار کردند و هیچ چشم داشتی هم ندارند.
« رمضان جوزمی» از جمله جوانان غیور کشورمان است، که در سال 1367 به جبهه اعزام شد و در سال 1368در درگیری با عناصر ضد انقلاب کومله ، دموکرات و منافقان در سردشت کردستان زخمی شد.
در این حادثه پای چپ او از زیر زانو قطع شد، و در اثر شدت جراحت کلیه و حنجره اش را از دست داد و جانباز 45 درصد شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به عنوان تنها خبرگزاری رسمی کشور در سال 1313خورشیدی به عنوان ششمین خبرگزاری جهانی شروع به فعالیت کرد، خبرنگار ایرنا در شهرستان خاتم به مناسبت هفته دفاع مقدس با جوزمی(javazme) گفت و گو کرد.
این جانباز سرفراز دفاع مقدس که از مردمان دیار کهن هرات مرکز شهرستان خاتم است ، به پرسش های خبرنگار ایرنا در رابطه با حضورش در جبهه پاسخ گفت.
جابناز جوزمی با نثار بخش هایی از بدنش در راه میهن اسلامی نشان داد، که در دفاع از کشور در مقابل دشمن حتی می توان از حنجره هم گذشت.
وی که 27سال عنوان افتخار جانبازی رابه همراه دارد، در منطقه « یوسفگل» در درگیری با عناصر ضد انقلاب زخمی شد، وظیفه مسئولان و مردم را در قبال شهدا بسیار سنگین عنوان کرد.
جوزمی از مردم خواست که شرایط روحی و جسمی جانبازان و ایثارگران را درک کنند و به آنها احترام بگذارند، اگر مسئولان می توانند گره ای از مشکل جانبازان، خانواده های معظم شهدا را رفع کنند به جد این کار را انجام دهند.
وی تاکید کرد: جانبازان هیچ چشم داشتی از دنیا ندارند، تنها خواسته و آرزوی آنها
حفظ دستاوردهای نظام، انقلاب و هشت سال دفاع مقدس است.
وی می گوید: با حضور در جبهه های حق علیه باطل، هرچند در اثر تبعات ناشی از زخم ، کلیه و حنجره اش را از دست داد، از درد ستون فقرات، دیسک کمر،کمر درد،و ... رنج می برد، برای تسکین درد از قرص های آرام بخش استفاده می کند، تا چند ساعتی از شدت درد کاسته شود.
از جوزمی در مورد خاطره حضورش در جبهه های نبرد حق علیه باطل سئوال کردم و گفت: خاطره زیاد است،یکی از بهترین خاطره ها مربوط به زمانی است، که پس از مجروح شدن به دلیل نبود امکانات در منطقه برای درمان به تبریز اعزام شد.
وی توضیح داد: پدرش همراه شخصی به نام « حسن استبرقی» از پاسداران انقلاب اسلامی به عیادتش آمدند، وقتی پدر او را در آن شرایط دید( جانباز) ،از حال رفت و چند روز در بیمارستان بستری شد.
وی ادامه داد: آن لحظه چیزی نفهمید، چرا این حادثه رخ داد، بعد از بهبودی پدر به دیدارش آمد و و او را در آغوش گرفت اما از قطع پا چیزی نگفت، بالاخره رهسپار یزد و سپس با همراهی مسئولان به هرات بازگشت .
این جانباز دفاع مقدس اظهار کرد: آن زمان در شهر کوچکی همانند هرات هنوز فرهنگ قطع عضو و جانباز شدن چندان جانیفتاده بود و کسی که این مشکل را داشت مردم به چشم دیگری به او نگاه می کردند.
وی تصریح کرد: چنین فردی از نظر مردم، آنهم قطع پا توانی برای کار کردن ندارد، زیرا شغل اغلب مردم کشاورزی و دامداری بود، و انجام چنین اموری از دست او ساخته نیست.
جوزمی در ادامه خدا را شکر کرد و یادآور شد: جانبازی افتخاری است که نصیب او شد، و آن را به خاطر دفاع از وطن کسب کرد.

** خاطره روز خواستگاری
وی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به خاطراتش برای خواستگاری اشاره کرد و گفت: روزی که قرار بود، خانواده برای انتخاب همسرش به خواستگاری بروند، از پای مصنوعی که از جنس گچ بود، در اثر بارندگی آسیب دید و نتواست در مراسم شرکت کند.
وی بیان کرد: به ناچار با همراهی و کمک دوست دکترش برای تهیه پای مصنوعی به یزد برگشت و بعد از یک هفته آماده شدن پا در مراسم خواستگاری حضور یافت.
وی در بخشی از این گفت و گو به نداشتن درآمد کافی و وجود سه فرزند اشاره کرد و خواهان دریافت وام کم بهره برای رفع مشکل زندگی خود شد و اظهار امیدواری کرد: مسئولان از این بابت از او حمایت کنند تا بتواند مشکل مسکن فرزندانش را رفع کند.
شهرستان خاتم 245جانباز، آزاده و ایثارگر دارد، هم اکنون افتخار میزبانی 10شهید گمنام را نیز دارد.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.
7534*2047* خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار- عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.