به گزارش ایرنا مهاجرت روستاییان به شهرها طی سال های گذشته افزایش یافته و روند خالی شدن روستاها هر روز ابعاد تازه ای بخود می گیرد.
کمتر شنیده ایم روستاییان به زادگاه خود بازگردند زیرا با وجود کم آبی و خشکسالی های پیاپی، بازگشت اهالی یک روستا به زادگاهشان دور از ذهن است.
اما این اتفاق در یکی از روستاهای شهرستان محروم خاتم در استان یزد افتاده و همه را شگفت زده کرده است.
مردمی که در یک دهه گذشته، اندک اندک روستای خود را بخاطر کم آبی و خشکسالی، رها کرده و به دامان شهر پناه برده بودند حالا با شوق و ذوق به روستا بازگشته اند.
خشک شدن قنات های موجود در این روستا موجب شد تا بخش عمده ای از اهالی روستای 'کوشک' واقع در پنج کیلومتری شهر هرات، مرکز شهرستان خاتم، رفتن را بر ماندن ترجیح دهند .
تقریبا شغل همه اهالی روستا، کشاورزی و دامداری است و گردش زندگی آنها به همین آب و کشاورزی بسته است، حال اگر آبی نباشد ماندن در دیار پدری و مادری هم نابخردانه است.
در این روستا 20 خانوار زندگی می کردند که طی یک دهه گذشته، بخش عمده ای از آنان اندک اندک از روستای خود خارج شده بودند و بجر تعداد معدودی، کسی در روستا باقی نمانده بود.
اما یک اتفاق شگرف، ورق را برگرداند و اهالی روستای کوشک، خوشحال و شادان و یکی یکی به زادگاه خود بازگشتند.
علت بازگشت مردم روستا به محل کار و زندگی خود را از زبان دهیار روستای کوشک می شنویم.
عبدالرضا کشاورز روز چهارشنبه به ایرنا گفت: روستای کوشک در فاصله 5کیلومتری شهر هرات قرار دارد و جمعیتی افزون بر 20 خانوار را در خود جای داده است.
وی افزود: خشکسالی های دو دهه گذشته، موجب خشک شدن قنوات شده بود و مردم هم خانه و دیار خود را ترک کرده بودند.
به گفته وی با مساعدت دولت تدبیر و امید، حفر یک حلقه چاه در این روستا در دستور کار قرار گرفت، به دنبال آن قناتها جاری شد و کشاورزی رونق دوباره گرفت.
کشاورز اضافه کرد: مردم روستا وقتی مشاهده کردند می توانند در زمین های کشاورزی خود کشت کنند دوباره بازگشتند و این عبارت معروف 'هیچ کجا خونه آدم نمیشه را مصداق بخشیدند'.
وی یادآور شد: در این روستا 150 هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که با تامین آب و بازگشت مردم، کشاورزی روستا رونق دوباره گرفت .
وی همچنین از ساخت یک باب حسینیه در این روستا خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود خشکسالی های اخیر و خالی بودن روستا در 10 سال گذشته ، اما اهالی روستا در دهه نخست ماه محرم به روستای خود بازمی گشتند و دستجات عزاداری برپا میکردند.
یکی از اهالی روستای کوشک هم گفت: هیچوقت در باور جوانان روستا نمیگنجید که روزی به زادگاه خود بازگردند.
وی اظهار داشت: با احیای قنات ها علاوه بر رونق کشاورزی، تصمیم گرفتیم در روستای خود حسینیه بسازیم و امسال در ماه محرم، مراسم عزاداری در این حسینه نوساز برپا می شود.
وی افزود: در چند ماه گذشته و به همت جوانان روستا، کشاورزی و دامپروری در روستا رونق گرفته و اهالی هم رفته رفته به روستا بازمی گردند.
یکی دیگر از اهالی این روستا که شغلش کشاورزی است و سالها در این حرفه مشغول بوده یادآور شد: بدلیل خشکسالی های پیاپی، کشاورزی روستا از رونق افتاده بود و ما دیگر قادر به فعالیت نبودیم اما با جاری شدن آب در روستا، زندگی هم جریان دوباره پیدا کرد.
میزان دبی آب استحصالی از قنات اصلی روستا 5 لیتر بر ثانیه است که جوابگوی نیاز آبی اراضی کشاورزان نیست و آنها تقاضا دارند تا این میزان آبدهی افزایش یابد.
شهرستان خاتم که 29 روستای دارای شورای اسلامی دارد در 240کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری **
انتشار: محمد حسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.