علیرضا قربانیان روز پنجشنبه به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران با تشریح فعالیت های بنیاد مسکن استان اظهار کرد: یکی از فعالیت های این اداره کل پرداخت تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستاییان در برابر حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی است.
وی میزان تسهیلات پرداختی بنیاد در این رابطه را 180 میلیون ریال با بازه زمانی سه سال ساخت و 12 سال مدت بازپرداخت اقساط با کارمزد پنج درصد ذکر کرد.
وی با بیان اینکه عمده وظایف اجرایی این نهاد در سه معاونت عمران روستایی، مسکن شهری و بازسازی و مسکن روستایی انجام می شود، در تشریح فعالیت های این مجموعه در دولت تدبیر و امید افزود: در این مدت از 39 هزار روستای بالای 20 خانوار کشور نزدیک به 16 هزار روستا دارای طرح هادی روستایی شده‎‎اند.
قربانیان اضافه کرد: سهم یزد از این تعداد مطالعه طرح هادی در 350 روستا و اجرای فاز اول طرح هادی در 230 روستای استان از محل اعتبارات دولتی بوده است.
وی با بیان اینکه یزد از استان‎‎های پیشتاز کشور از این لحاظ است، بیان کرد: تنها در یکسال اخیر با وجود محدودیت اعتبارات، طرح هادی در 53 روستا در قالب فعالیت‎‎های 10 گانه با اعتبار 13 میلیارد ریال صورت گرفته و برای امسال نیز اجرای طرح هادی در 103 روستای دیگر در صورت تخصیص اعتبار در دستور کار است.

** پرداخت هفت تن قیر رایگان برای نخستین بار در دولت دبیر و امید
این مسئول با بیان نگاه خاص و ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه و عمران روستاها، از اختصاص هفت هزار تن قیر رایگان برای نخستین بار از سوی دولت برای عمران روستاهای استان در سالهای 94 و 95 خبر داد و گفت: این برنامه در سال جاری نیز از سوی دولت دیده شده که در طرح‎‎های عمران روستایی و دهیاری‎‎ها مصرف خواهد شد.
به گفته مدیرکل بنیاد مسکن یزد ، این اداره کل در دوران دولت یازدهم چهار هزار و 900 قطعه زمین در روستاهای استان به متقاضیان واگذار کرده که از این تعداد یکهزار و 400 قطعه در بیش از 60روستا در یک سال اخیر واگذار شده است.
قربانیان از صدور هزار و 500 جلد سند مالکیت به واحدهای مسکونی روستایی و 600 جلد سند به واحدهای مسکونی در شهرهایی با جمعیت زیر 25 هزار نفر استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون 400 جلد سند مالکیت برای واحدهای روستایی استان صادر شده است.
این مسئول در ادامه با اشاره به صدور هفت هزار و 200 جلد سند روستایی و بیش از سه هزار و 600 جلد سند شهری در استان در دولت تدبیر و امید، این اقدام را در جلوگیری مهاجرت روستاییان به شهرها و نیز به عنوان پشتوانه املاک روستایی حایز اهمیت خواند.
وی در ادامه در باره دیگر فعالیت های این اداره کل به تملک 130 هکتار زمین در روستاهای استان براساس نیاز طرح‎‎های هادی روستایی ، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تعمیر حمام روستایی به 230 باب ، تسهیلات بهسازی و نوسازی به 800 واحد روستایی ، تسهیلات ساخت به 130 واحد ، تسهیلات تعمیر به 420 واحد و تسهیلات لوازم خانگی به 490 واحد در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه در استان اشاره کرد.

** ساخت 800 واحد مسکونی در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان
قربانیان از ساخت 800 واحد مسکونی در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان در دولت یازدهم خبر داد و افزود: هم اکنون 220 واحد مسکونی در دست ساخت است که بیشتر این واحدها مربوط به شهرستان تفت با 142 واحد است.
وی با بیان اینکه در برخی شهرهای استان نیز واحدهای آماده بهره‌‌برداری فراهم است، تاکید کرد: متقاضیان می‎‎توانند با کمترین آورده و استفاده از تسهیلات فراهم شده در این رابطه و با قیمتی 20 تا 25 درصد کمتر از نرخ بازار صاحب خانه شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد در باره اشتغالزایی در روستاها با بیان تفاهم نامه میان بنیاد مسکن و میرات فرهنگی در بخش بوم گردی تصریح کرد: بر این اساس از نیمه دوم سال 96 به متقاضیان این بخش 150 میلیون ریال وام قرض الحسنه به منظور مرمت و احیای بناهای روستایی با هدف فعال سازی ظرفیت‎‎های گردشگری روستاها، معرفی تولیدات بومی و سوغات محلی به گردشگران، معرفی جاذبه‎‎ها و اماکن دیدنی روستاها به گردشگران و فراهم کردن مقدمات شوراهای بوم گردی پرداخت می شود.
قربانیان از وجود تفاهم نامه با بهزیستی برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی برای افراد زیر پوشش این نهاد خبر داد و گفت: هم اکنون اولویت تامین مسکن معلولان 353 خانوار یک و 2 معلول در استان شناسایی شد و تعدادی از این واحدها نیز تحویل معلولان شده است.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضارحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.