به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد رضا طالبیان روزسه شنبه در نشست شورای کشاورزی شهرستان اشکذر اظهار کرد: مراکزصنعتی باید دور از اراضی کشاورزی و محل زندگی مردم دایر شود تا عوارض آلایندگی آنها بر تولیدات کشاورزی و سلامت مردم لطمه وارد نکند.
وی همچنین با بیان اینکه در برخی مناطق روستایی و حتی شهری این شهرستان جدول گذاری جوی های آب کشاورزی صورت نگرفته افزود: این امر منجر به هدر رفتن آب کشاورزی شده و در این زمینه نیاز به مساعد و کمک مالی دولت هست تا گامی موثر در برای جلوگیری از هدر رفت آب کشاورزی برداشته شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز با بیان اینکه کشاورزی در یزد به دلیل بارندگی های کم نوعی جنگ با طبیعت است گفت: در استان یزد به دلیل محدودیت منابع آب، رویکرد جهاد کشاورزی استان استفاده و بهره حداکثری از منابع موجود است که در این راستا توسعه سیستم های آبیاری نوین جزو اولویت های استان بوده است.
جمال سجادی پور افزود: سال گذشته حدود 50 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در زمینه ایجاد سیستم های نوین آبیاری به متقاضیان پرداخت شده و هم اکنون 85 درصد از کل هزینه ی ایجاد سیستم های نوین آبیاری به صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: سطح اجرا شده سیستم های آبیاری نوین دراستان یزد تاکنون 18 هزار و 500 هکتار بوده که در سال 91 این سطح 10 هزار هکتار بوده است.
وی ادامه داد: یکی از سیاست مدیریت جهاد کشاورزی استان حرکت به سمت فعالیتهای کم آبخواه است که امروز از یک میلیون و 550 هزار تن تولید محصولات کشاورزی حدود 750 هزارتن از آن تنها با 7 درصد از آب مصرفی کشاورزی تولید می شود که این تغییر رویکرد در استان صورت گرفته و در حوزه دام و طیور بر مبنای آب مجازی تولید محصول صورت می گیرد.
سجاد پور افزود: 18 هزار تن از تولید محصولات کشاورزی در حوزه زارعی و باغی است که در این حوزه نیز باید به سمت سیستم های آبیاری نوین روی آورد.
این مسئول اظهار کرد: استان یزد در بحث مکانیزاسیون جزو 6 استان اول کشور است که بیش از 100 درصد از تسهیلات مکانیزاسیون را جذب کرده و شهرستان اشکذر نیز توانسته در این راستا بیش از سهمیه خود را جذب نماید.
سجادی پور تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان در حوزه پهنه بندی به عنوان یک کار جدید ورود پبدا کرده که در این راستا در استان حدود 35 الی 40 هزار پهنه مصوب شده است.
وی افزایش زنجیره های تولید را از اولویت های جهاد کشاورزی در شهرستان اشکذر دانست و گفت: با ارائه تسهیلات مدیریت کشتارگاه ها و مرغداری های در سطح شهرستان دایر شده است.
سجادی پور افزود: برندسازی محصولات کشاورزی استان موضوع مهمی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته و این مدیریت در تلاش است تا بتواند در این راستا برنامه های موثر را داشته باشد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد یادآور شد: تنوع بخشی در تولید محصولات گلخانه ای در استان مورد توجه قرار گرفته و این استان در زمینه کشت نشایی نیز ورود پیدا کرده و در سال گذشته 8 میلیون نشاء در استان توزیع شد و در برخی از گلخانه های استان نیز کشت نشاء انجام شد.
سجادی پور تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی از اولویت های دیگر جهاد کشاورزی استان است که در شهرستان اشکذر خط اعتباری آن فراهم شده و تسهیلات آن از سوی صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت می شود.
فرماندار اشکذر نیز گفت: اشکذر از شهرستان های استان است که علاوه بر توسعه در بخش صنعت توانسته در بخش کشاورزی نیز توسعه یابد و موفقیت های چشمگیری در این زمینه داشته باشد .
محمد علی شاه حسینی با بیان اینکه سطح زیرکشت گلخانه ای این شهرستان بیش از 300 هکتار است، خاطر نشان کرد: شهرستان اشکذر بعد از شهرستان یزد رتبه دوم سطح زیرکشت گلخانه ای استان را دارد.
وی افزود: باید در زمینه ایجاد تنوع محصولات گلخانه ای برنامه ریزی های لازم صورت گیرد و گشت گیاهان دارویی نیز همچون محصولات گلخانه ای، جایگزین سایر محصولات کشاورزی شود.
شاه حسینی اظهار کرد: در شهرستان اشکذر در زمینه فعالیت های کشاورزی متقاضیان زیادی وجود دارند که در این راستا باید نگاه ویژه به بخش خضرآباد صورت گیرد چرا که این امر می تواند در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه موثر واقع شود.
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ 6014/ خبرنگار: سعیده السادات خاتمی ** انتشار: کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.