مدیرکل راه آهن استان یزد در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از احیای خط ریلی فرعی از ایستگاه اشکذر به فولاد آلیاژی به طول 14 کیلومتر که از 15 سال قبل ساخته شده بود محموله آهن اسفنجی برای نخستین بار در کشور از طریق خطوط ریلی جابجا شد.
سیدمصطفی داوودی افزود: این ریل متروکه و فراموش شده که 200 میلیارد ریال برای کشور هزینه داشته بعد از حدود 6ماه رایزنی با فولاد آلیاژی با حدود 500 تا 600 میلیون ریال احیا شد .
وی با بیان اینکه تاکنون آهن اسفنجی از طریق جاده و کامیون و تریلی از فولاد اردکان جابجا می شد، اضافه کرد: با راه اندازی این خط ریلی که مسائل ایمنی و زیست محیطی در آن لحاظ شده ضمن صرفه جویی در اقتصاد شاهد صرفه جویی در زمان نیز خواهیم بود.
مدیرکل راه آهن یزد درباره مزایای حمل و نقل ریلی آهن اسفنجی اظهار کرد: آهن اسفنجی چون محصول تولیدی کارخانه است آلودگی دارد ضمن آنکه حمل جاده ای آن برای ایمنی مردم مشکلاتی دارد از این رو حمل ریلی می تواند این دو مشکل را برطرف کند.
داوودی ادامه داد: از سوی دیگر روزانه 30 تا 35 کامیون محموله آهن اسفنجی فولاد اردکان را جابجا می کنند در حالی که این محموله از این تاریخ به بعد از طریق یک رام قطار با یک هفتم سوخت کامیون ها جابجا که موجب صرفه جویی اقتصادی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در بحث محیط زیستی هم حمل و نقل ریلی یک بیست و چهارم حمل جاده ای آلودگی دارد و این امر مزیت بزرگی است که می تواند در حمل محموله صنعتی بیشتر مورد توجه باشد.
وی گفت: ضمن آنکه بار حمل شده با یک رام قطار ظرف یک تا 2 ساعت تخلیه می شود در حالی که تخلیه بار کامیون ها زمان بیشتری نیاز داشت و این امر در واقع منجر به صرفه جویی زمان نیز خواهد شد.
تولید آهن اسفنجی، اصلی ترین حلقه راه اندازی یک مجتمع کامل فولادسازی است که زنجیره آن از سنگ آهن شروع و به محصول شمش و مقاطع فولادی خاتمه می یابد .
در طرح های توسعه می توان یک کارخانه گندله سازی برای تامین گندله مورد نیاز به عنوان نخستین حلقه این زنجیر در نظر گرفت .
راه آهن استان یزد با سهم بیش از 37 درصدی حمل و نقل بار راه آهن ایران در طول 16سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته است.
بیش از 80 درصد مواد معدنی و افزون بر 70 درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می کند.
در مسیر راه آهن یزد به عنوان پرترددترین محور کشور روزانه 130رام قطار مسافری و باری یعنی هر 12 دقیقه یک قطار از راه آهن یزد عبور می کند و به طور میانگین بیش از 40هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از طریق این سیستم حمل و نقل استان جابجا می شود.
1968/6197 خبرنگار: محمودرضارحمانی**انتشار: محمدحسین فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.