به گزارش ایرنا، مجتبی فرهمند روزسه شنبه در نشست خبری به مناسبت ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست میراث بشری یونسکو افزود: مهرماه 1393 در حالی حکم مسئول راه اندازی پایگاه پژوهشی و تهیه پرونده ثبت جهانی را از معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کردم که این پایگاه در دوره های گذشته منحل شده بود و ساختار پژوهشی در میراث فرهنگی وجود نداشت.
وی تصریح کرد: حتی در آن برهه پرونده ثبت ملی بافت تاریخی یزد گم شده بود و مواردی از جمله طرح توسعه امامزاده جعفر، خارج شدن 200 هکتار بافت تاریخی از سند حفاظت شهر، 2 متر عقب نشینی بازارخان در طرح جامع حفاظت با موضوع ثبت جهانی انطباق نداشت.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد گفت: لغو طرح جامع حفاظت یزد اقدامی مناسب در راستای ثبت جهانی بافت تاریخی بود، چرا که در صورت اجرای این طرح امکان ثبت جهانی یزد وجود نداشت.
فرهمند با بیان اینکه در این طرح 200 هکتار از بافت تاریخی ارزشمند از محله شیخداد خارج شد، افزود: یکی از ایرادهای جدی یونسکو و ایکوموس ساخت و سازهای بتونی در محله زرتشتیان خارج شده از محدود بافت تاریخی بود.
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با رای قاطع بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.
با ثبت بافت تاریخی شهر یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را دربرمی گیرد.
سال گذشته 140 هکتار بافت تاریخی یزد برای ثبت در فهرست جهانی به یونسکو معرفی شد تا این شهر به عنوان نخستین شهر تاریخی جهان توسط جمهوری اسلامی ایران به دنیا معرفی شود.
در سال های گذشته چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت جمشید، تخت سلیمان، ارگ بم، پاسارگاد، سلطانیه، بیستون، مجموعه قره کلیسای آذربایجان، سازه های تاریخی - آبی شوشتر، بازار تبریز، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، 9 باغ ایرانی شامل اکبریه بیرجند، فین کاشان، شاهزاده ماهان، ارم شیراز، عباس آباد بهشهر، چهلستون اصفهان، دولت آباد یزد، پاسارگاد شیراز، پهلوان پور یزد (در مجموع به عنوان یک اثر)، گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه باستانی شوش و چشم انداز فرهنگی میمند از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
همچنین مجموعه قنات های ایرانی شامل 11 قنات از جمله قنات زارچ و حسن آباد مهریز در استان یزد و کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در استانبول به ثبت رسید تا شمار آثار ثبت شده ایران در یونسکو به 21 اثر برسد.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
7532/ 6014/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار کاظم شاملو
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.