به گزارش ایرنا در پیام سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده یزد و اشکذر آمده: یزد شهری است آرمیده در دل کویر، سرزمینی چندین هزارساله که پیشینه‌ای به بلندای تاریخ دارد.
این پیام می افزاید: امروز یزد نه ‌تنها به مردم یزد بلکه به فرهنگ و تمدن همه مردم ایران و جهانیان تعلق دارد و این مسئولیت دولت‌مردان، استان مردان و مردمان دیاردارالعباده یزد را بیش‌ازپیش سنگین می‌سازد.
'شهر جهانی یزد، نگاه برنامه محور و شهروندانی هوشمند متناسب با شرایط امروز جهانی را مطالبه می‌کند و برای شهری هوشمند آن‌هم مبتنی بر سرمایه‌های وسیع و غنی فرهنگی همتی والا و مسئولیت‌پذیری همگانی لازم است و بیش‌ازپیش بایستی در این مسیر کوشا باشیم'.
'امید آنکه به همت برنامه ریزان، مسئولان و آنان که در مسیر توسعه و پیشرفت یزد تلاش می‌کنند از این ظرفیت ارزشمند جهانی به نحو شایسته‌ای برای رونق بخشی و ثروت آفرینی در تمام بخش‌های استان استفاده شود'.
نماینده مردم اردکان نیز در پیام خود آورده: مسئولان و مدیران شهر یزد بدانند یزدِ دیروز با یزدِ امروز متفاوت است و ثبت جهانی یزد، آغاز یک راه خطیر است.
محمد رضا تابش نوشته: ثبت جهانی شهر یزد یعنی این که ارزش های جهانیِ یزد از سوی دنیا احراز شده است و از این به بعد، حفاظت و مدیریت این شهر بایستی مطابق با استانداردهای یونسکو در اندازه های یک شهر جهانی باشد؛ چرا که امروز یزد یک شهر جهانی است و باید با شیوه‌ها و مبانی و روش‌های جهانی نیز مدیریت شود.
'بافت تاریخی شهر یزد با در برداشتن ارزش‌های فرهیخته مدنیت، معماری و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ عامه خود، به عنوان اولین نمونه از بافت‌های تاریخی زنده و مسکونی در جهان، در فهرست میراث جهانی و بشری یونسکو قرار گرفته است'.
'امیدوارم با جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد هرچه بیشتر چهره انسانی، شریف و صلح طلب مردم ایران و استان و شهر تاریخی یزد که خاستگاه بزرگ مردانی عالم و صلح جو است به جهانیان معرفی شود'.
فرماندار بافق نیز در یادداشتی تاکید کرده: خبری که از شهر کراکوف لهستان - محل برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو- مخابره شد خیلی کوتاه حکایت از این داشت که یزد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران، در فهرست آثار جهانی، ثبت شد.
محمد زاده رحمانی نوشت: پیگیری و به سرانجام رساندن این پرونده، مرهون تلاش مدیرکل فعلی و سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار است که باید خداقوت گفت.
' یزد، جهانی شده است، آوازه آن نیز جهانی شده است و صنعت گردشگری در آن متحول می شود و شتاب می گیرد. لذا نمی توان این شهر را با شیوه سنتی اداره نمود و یک مدیریت شهری نوین و نهادینه شدن فرهنگ گردشگری در اقشار مختلف ساکنین آن، بخصوص صاحبان کسب و کار را می طلبد'.
بافت تاریخی یزد در اجلاس روز یکشنبه گذشته یونسکو که در لهستان برگزار شد در فهرست آثار جهانی ثبت شد.
7544/7543/7536 انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.