بنا بر اظهارات اکثر پزشکان استان یزد، حدود 60 درصد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و مطب های این استان را هموطنان سایر استان های کشور تشکیل می دهند که این موضوع مبین اعتماد آنان و اعتبار استان یزد در عرصه پزشکی است.
جالب توجه آنکه پزشکان مطرحی که در استان یزد به کار درمان بیماران مشغول هستند، عمدتا بومی استان هستند که این افتخاری برای یزد است اما همانطور که همه عرصه ها و بخش های یک جامعه شغلی، علاوه بر محاسن، دارای معایبی نیز هست در این یادداشت مشکلاتی که در روزهای تعطیل گریبانگیر بیماران می شود، مورد بررسی قرار گرفته است.
در روزهای تعطیل و نیمه تعطیل مثل پنجشنبه و جمعه و یا تعطیلات رسمی از فعالیت پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان خبری نیست و البته این مشکلی است که همه کشور با آن روبروست و محدود به استان یزد نمی شود.
در روزهای تعطیل مطب همه پزشکان تعطیل است و اگر فردی در این ایام، نیاز فوری به پزشک متخصص پیدا کند تنها گزینه ای که در پیش رو دارد بیمارستان ها و مراکز درمانی است.
در روزهای تعطیل نیز در بیمارستانها، پزشکان متخصص حضور ندارند و در صورت نیاز اورژانسی و فوری یا عمل جراحی، مسوولان بیمارستان ها از طریق تماس تلفنی، پزشک متخصص را به بیمارستان فرا می خوانند که این موضوع اندکی زمان بر است.
برخی نیازهای پزشکی، فوری و آنی است و باید بیمار فورا عمل جراحی شود؛ بعنوان مثلا فردی که شبکیه چشمش سوراخ شده قبل از آنکه این شبکه پاره شود باید فورا توسط پزشک متخصص معاینه و به روش لیزری عمل شود تا از پاره شدن شبکه جلوگیری شود.
اما اصولا متخصصان و پزشکان در روزهای تعطیل در استراحت یا مسافرت هستند و این دسته از بیماران حتی در صورت حضور در بیمارستان باید تا روز کاری تحمل کنند که احتمال هر اتفاقی هست.
در ایام نوروز مشکلات چندین برابر می شود و بیماران حداقل تا دو هفته باید برای حضور در مطب پزشکان در انتظار باشند و تنها راه چاره آنها مراجعه به مراکز درمانی است.
پزشکان هم مثل همه مردم، بار سفر می‌بندند، اما مگر بیماری زمان و مکان می‌شناسد یا خبر می کند، همین است که هزاران بیمار رنجور در این ایام در انتظار معاینه و درمان پزشکان حاذق می مانند.
طبق روالی که هر سال تکرار می‌شود، اغلب پزشکان به خصوص پزشکان متخصص در روزهای تعطیل نوروز، به تعطیلات می‌روند، اغلب مطب‌ها و درمانگاه‌های دولتی و خصوصی تعطیل هستند و در بیمارستان‌های دولتی نیز عمل‌های انتخابی و غیر اورژانسی به حداقل ممکن می‌رسد، البته پرستاران و برخی پزشکان عمومی طبق روال در بیمارستان می‌مانند و چراغ مراکز درمانی را روشن نگه می‌دارند تا حداقل خدمات اورژانسی و مراقبت‌های ویژه در بخش‌های سی سی یو و آی سی یو با حضور حداقلی پزشکان و رزیدنت‌ها به مردم ارائه ‌شود.
از تهران که بیش از 30 درصد پزشکان متخصص در آن جمع هستند که بگذریم، در بسیاری از استان‌ها در ایام غیرتعطیل نیز پزشک متخصص در برخی زمینه‌ها یا وجود ندارد یا اندک هستند که البته این شامل استان یزد نمی شود.
همین مشکلات باعث شده که حتی در ایام عادی و غیرتعطیل نیز بسیاری از مردم استانهای جنوبی برای دسترسی به پزشکان حاذق بار سفر ببندند و به مراکز استان هایی چون یزد سفر ‌کنند و رنج سفر و پشت نوبت ماندن یا حتی خوابیدن کنار خیابان را به امید بهبود بیمارشان، به جان بخرند.
بدون شک مردم استان یزد قدرشناس پزشکان حاذق و مردمی خود هستند و اگر خدای ناکرده بیمار هم شوند پشت گرم هستند که در استان پزشکان متبحر بسیاری وجود دارد و مجبور نیستند به دیگر استان ها برای نیازهای درمانی مراجعه کنند.
اما نبود متخصص و فوق تخصص در ایام تعطیل و سرازیر شدن بیماران استان های دیگر به این استان که گاهی موجب می شود تا بعلت شلوغی مراکز درمانی استان، بیماران بومی یزد عطای درمان را به لقایش ببخشند از جمله مسائلی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
6197/ 6014/ تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.