به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ، این شهر تاریخی امروز ۱۸ تیر ۹۶ به عنوان نخستین و بزرگترین شهر خشت و گلی جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

به گزارش ایلنا فاطمه دانش یزدی با اعلام این خبر به خبرنگار ما و تبریک  این رویداد مهم فرهنگی  به همه مردم ایران  بخصوص یزدی ها و تمامی دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان گفت : با اجماع اعضای شورای میراث جهانی یونسکو (ایکوموس )در چهل و یکمین نشست این سازمان که درکراکوف لهستان در حال برگزاری است  شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو  ثبت شد.

با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می‌گیرد.

وی با برشمردن ویژگی های تاریخی و منحصر به فرد یزد و حیات اجتماعی و فرهنگی این شهر افزود: ثبت  این شهر منحصر به فرد در فهرست جهانی یونسکو  امری مسلم بود زیرا  این شهر تاریخی حائز  این شرایط بود.البته   تلاش‌های بسیاری برای ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان یکی از زیباترین و زنده ترین بافتهای تاریخی انجام شد که خوشبختانه به نتیجه رسید.

پیش از این مهم‌ترین ایراد ایکوموس به پرونده ثبت جهانی یزد، ساخت سازه‌های بتنی در محله زرتشتیان و نبود مدیریت یکپارچه در مدیریت شهری بافت تاریخی و نبود امکان ساخت و ساز خشت و گلی در شهر یزد طبق ضوابط شهرسازی، اعلام شد ه بود که در نهایت این شورا رای به ثبت این اثر ملی داد.

 بافت تاریخی یزد با بیش از ۷۰۰ هکتار وسعت، بزرگترین بافت تاریخی جهان است که بخشی از آن با مساحت حدود ۱۱۰ هکتار که متعلق به دوره ایلخانی است، امروز در یونسکو ثبت جهانی شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.