با توجه به ثبت قنات زارچ و حسن آباد از استان یزد به همراه 10 قنات دیگر ایران و باغ های دولت آباد و پهلوان پور به همراه تعداد دیگری از باغ های ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو، بسترهای لازم برای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز فراهم آمده که امروز نتیجه اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی این بافت در اجلاس یونسکو در لهستان مشخص می شود.
کشور ایران به عنوان یکی از مهدهای تمدن بشری سهم قابل توجهی در میراث مادی و معنوی فرهنگی جهان دارد که ثبت این مواریث فرهنگی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون در استان های مختلف ایران تعدادی از آثار تاریخی مهم کشور به ثبت جهانی رسیده است.
ثبت جهانی میراث مادی و معنوی کشورها در یونسکو زمینه آشنایی هرچه بیشتر گردشگران کشورهای مختلف را با این آثار فراهم آورده و استفاده از کمک های سازمان یونسکو و دیگر نهادهای بین المللی را فراهم می کند، به همین دلیل کشورهای مختلف جهان در سال های اخیر در صدد ثبت مواریث خود برآمده اند.
استان یزد در مرکز جغرافیای کشور ایران از استان های کهن این سرزمین است که آثار برجا مانده از دوره های مختلف تاریخی گویای قدمت این استان است، وجود اقلیت های مختلف مذهبی و زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در مرکزی ترین استان ایران، علاوه بر آثار مادی فرهنگی، بن مایه های ارزشمندی را از فرهنگ غنی ایرانی را در زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و اقوام مختلف به نمایش گذاشته است.
از استان یزد به دلیل همجواری با استان های اصفهان و فارس به عنوان یک ضلع از مثلث گردشگری مرکز ایران یاد می شود و ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، فرصت تاریخی را برای بهره گیری از ظرفیت های گردشگری برای توسعه این شهر و استان یزد فراهم می آورد.
نتیجه اجلاس امروز یونسکو برای ثبت جهانی شهر یزد ، صفحه جدیدی را پیرامون شهری که به عروس کویر ایران نام گرفته رقم می زند.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
*رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.