به گزارش ایرنا محمودرضا حقی فام روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ارائه تجارب برتر ادارات استان یزد در حوزه مدیریت مصرف برق گفت: به فرض ایده ال بودن شرایط نیروگاه های موجود، بیشتر از 54 هزار و 500 مگاوات نمی توان از ظرفیت نیروگاهی کشور استفاده کرد.
وی با بیان اینکه پیک بار نسبت به منحنی مصرف افزایش چشمگیری داشته اضافه کرد: این عامل باعث فشار بر اقتصاد برق و صرف هزاران میلیارد تومان در تولید، انتقال و توزیع شده است.
حقی فام مدیریت مصرف را به عنوان یک پیوست بسیارمهم در مدیریت کشور و آن را عاملی برای افزایش امنیت انرژی و اقتصاد کشور برشمرد و افزود: مدیریت مصرف یک انتخاب برای کشور نیست بلکه یک ضرورت است و تمرکز ملی بر اجرای آن ، امنیت تامین انرژی و پایداری اقتصادی کشور و صنعت برق را تضمین می کند.
معاون توانیر کشور با بیان نقش مهم اقتصادی مدیریت مصرف تصریح کرد: در حال حاضر متوسط بهای قبض مشترکین برق در کشور از ابتدای سال تاکنون 240 هزار ریال بوده که این ارزان بودن قیمت برق در آینده محدودیت های مالی شدیدی را برای وزارت نیرو ایجاد خواهد کرد.
این مسئول با اشاره به رده دهم و یازدهمی کشور از لحاظ آلایندگی در جهان ، مدیریت مصرف را مهم ترین شیوه برای کاهش آلایندگی بیان کرد و گفت: با توجه به گاز سوز بودن بخش عمده ای از نیروگاه های کشور ، مدیریت مصرف برق می تواند نگرانی های تامین گاز در صنعت برق را مرتفع کند.
حق فام با بیان اینکه تمرکز براجرای سیاست ها برای مدیریت مصرف برق ، افزیش امنیت انرژی و پایداری اقتصادی در صنعت برق را تضمین می کند افزود: برخی از پست های شاخص برق کشور با استفاده از ظرفیت 95 درصد از توان پست به وضعیت قرمز رسیده و این درحالی است که اگر 70 درصد از ظرفیت یک پست مورد استفاده قرار گیرد به آن 'وضعیت بحرانی' اطلاق می شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت برق با توجه به محدودیت گسترده مالی و حجم کم سرمایه گذاری در بخش انتقال ، تولید و توزیع، بدون اعمال سیاست های مدیریت مصرف امکان گذر از پیک بار را ندارد تصریح کرد: این صنعت ، این مسیر را با قدرت و علم روز توسعه خواهد داد اما دیگر وزارت خانه ها اعم از وزارت مسکن، نظام مهندسی، شهرداری ها در خصوص صنعت ساختمان، وزارت صنایع در حوزه ساخت وسایل و تجهیزات برقی، وزارت بازرگانی در واردات تجهیزات با راندمان بالا نیز مسئولیت های سنگینی دارند.
معاون هماهنگی شرکت توانیر در پایان ، یزد را الگویی برای مدیریت مصرف برق در سطح کشور توصیف کرد و گفت: باید استان های دیگر از مدیریت مصرف در استان یزد الگوبرداری کنند.
امسال 1.5 درجه به دمای شهرهای کشور افزوده شده و هر درجه افزایش به 800 مگاوات مصرف برق نیاز دارد، ضمن آنکه هم اکنون هم اکنون 220هزار مشترک صنعتی ، معادل 33 درصد کل مشترکین، یک سوم برق کشور را مصرف می کنند که این رقم در استان یزد 70 درصد اعلام شده است.
1968/6197 خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.