به گزارش ایرنا دکتر محمد حسن لطفی روز سه شنبه به مناسبت هفته بدون دخانیات (10 تا 16 تیرماه) در جمع خبرنگاران استان افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته 14 درصد مردم این استان، سیگار مصرف می کنند و این در حالیست که طی سال های گذشته این رقم، هفت درصد بوده است.
وی با اشاره به گرایش زنان به مصرف مواد دخانی اظهار کرد: در سال 83 ، 64 صدم زنان این خطه سیگار و قلیان مصرف می کردند ولی در حال حاضر این رقم به چهار درصد یعنی 6 تا هفت برابر رسیده است.
لطفی، رتبه استان در زمینه مصرف مواد دخانی در کشور را 12 اعلام کرد و گفت: گرایش افراد به مواد خانی ناشی از فقر فرهنگی و اجتماعی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: متاسفانه مصرف قلیان یکی از آسیب های اجتماعی است نباید به راحتی از کنار ان عبور کرد باید با فرهنگ سازی، احاد جامعه را نسبت به مضرات آن آگاه کنیم.
وی تصریح کرد: قلیان، زمینه ای برای گرایش به مواد مخدر و اعتیاد است و باید مانع از رواج استفاده از آن بطور مشهود در اماکن عمومی شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: براساس قانون هر گونه تبلیغات ، ترویج و نمایش و عرضه ابزار و اداوات محصولات دخانی ممنوع است و با خاطیان برخورد می شود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته به 186 واحدهای عرضه های مواد دخانی اخطار داده شده که 120 واحد از این تعداد به دلیل توجه نکردن به اخطارها پلمپ شدند.
لطفی با بیان اینکه یک سوم سرطان ارتباط مستقیم با سیگار و فرآورده های دخانی دارد شایعترین نوع ان را سرطان ریه دانست و گفت: با کنترل مواد دخانی می توان از مرگ و میر ناشی از سرطان تا سقف 30 درصد پیشگیری کرد.
وی خاطر نشان کرد: سرطان ریه کشنده ترین نوع سرطان در بین زنان و مردان است که فرد بعد از چهار تا 6 ماه فوت می کند.
لطفی تصریح کرد: کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری های عفونی نظیر سل و هپاتیت، آنفلونزا و سل منجر می شود و علت آن استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود:برداشت های نادرست از مصرف قلیان، موجب گرایش افراد به مصرف آن شده مثلا اغلب افراد تصور می کنند که قلیان، عارضه ای ندارد درحالیکه مصرف یک وعده قلیان برابر با مصرف 98 عدد نخ سیگار است.
لطفی گفت: تمام عوامل باید در کنار یکدیگر به طور جدی از توزیع و عرضه مواد دخانی جلوگیری کنند.
ز 10 تا 14 تیرماه هفته ملی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده و شعار این هفته 'دخانیات تهدیدی برای همه' است.
استان یزد یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد.
2088/ 6197 خبرنگار: کبری دانشی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.