به گزارش ایرنا مومنین روزه‌دار این خطه از دیار دارالعباده یزد، این مراسم را همه ساله پس از یک ماه روزه داری و بر اساس سنتی دیرینه پیش از ظهر آخرین جمعه ماه پر برکت رمضان برگزار می کنند.
در مراسم الوداع ، ریش سفیدان و معتمدان محل بر بالای مناره مسجد جامع شهر می‌روند و آیاتی از سوره مائده، بقره و اسراء را تلاوت می‌کنند و اشعار را نیز می خوانند.
بخشی از این اشعار شامل ' دیر آمد و زود می‌رود - ماه مبارک الوداع ' ، ' در نزد سبحان می‌روی ، ماه مبارک الوداع' ، ' در نزد یزدان می‌روی ، ماه مبارک الوداع' است.
روزه دارانی که در پایین مناره یا پشت بام مسجد جامع حضور دارند نیز سه مرتبه این اشعار را تکرار کرده و به این ترتیب آیین وداع با نزدیک شدن اذان ظهر پایان می‌یابد.
دست اندرکاران برگزاری این مراسم می‌گویند: این آیین از گذشته دور در این منطقه رواج داشته و فلسفه وجودی آن جدا از حفظ حرمت ماه رمضان، ترویج این باور حقیقی است که پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت‌های استثنایی برای جلب رحمت الهی است.
مسجد جامع شهر ندوشن دارای مناره‌ای منحصربه‌فرد و متحرک مشابه منار جنبان اصفهان است که با بیش از 20متر ارتفاع در مجاورت مسجد قرار دارد.
مردم منطقه ندوشن یزد نیز همچون سایر نقاط کشور در ماه رمضان علاوه بر عبادت و راز و نیاز با خدا و حضور در آیین‌ شب های قدر توجه ویژه‌ای به شرکت در نماز جماعت و انجام صله رحم در این ماه مبارک دارند.
ندوشن با حدود پنج هزار نفر جمعیت در 80کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده‌است.
6197 فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.