به گزارش ایرنا ، حمیدرضا باغبان روز پنجشنبه در جمع روسای اصناف استان گفت: سیستم های سرمایشی به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی برق در تابستان محسوب شده و بی توجهی به موضوع سرویس های سالانه و استفاده از روش های مدیریتی در حوزه انرژی می تواند ، هزینه برق مصرفی را افزایش دهد.
وی استفاده از کولرهای گازی را برای مناطق رطوبتی مناسب دانست و استفاده از آن برای منطقه خشک و کویری را نامناسب خواند و گفت : بسیاری از افزایش هزینه های بهای برق مصرفی در اصناف مختلف به دلیل جایگزینی کولرگازی به جای آبی است.
کارشناس دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، تنظیم دمای محیط کار یا زندگی بر روی 26 درجه سانتیگراد با استفاده از ترمستات را در کاهش مصرف برق استان موثر دانست و گفت: 23 درصد مصرف انرژی الکتریکی ساختمان ها در بخش روشنایی است.
باغبان با بیان اینکه بخش تجاری با چهار میلیون و 500 مشترک ، هفت درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است ، تصریح کرد: افزایش یک درجه ای متوسط دما در کشور ، حدود 500 تا 800 مگاوات به بار سراسری می افزاید.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر پیک بار شب به روز انتقال یافته به طوری که وزارت نیرو برای تامین نزدیک به 300 ساعت برق ، نیازمند سرمایه گذاری 15 هزار میلیار تومان بودجه است و مدیریت مصرف می تواند نقش قابل توجهی در صرفه جویی آن داشته باشد.
وی درپایان با تاکید بر لزوم جایگزینی لامپ های فوق کم مصرف به جای لامپ های پرمصرف گفت: اصناف مختلف استان می توانند با استفاده از این لامپ ها از مصرف غیرمتعارف در ساعات پیک شب خودداری کنند.
در نشست با اصناف ، بروشور آموزشی در حوزه مدیریت مصرف بخش تجاری توزیع و شماره تماس های این افراد به منظور ارسال نکات آموزشی و کاربردی از طریق فضای مجازی جمع آوری شد.
گفته می شود بیش از 400 هزار دستگاه کولر آبی در این استان وجود دارد که سالانه 16 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند.
مصرف برق کولرهای آبی 500 وات است ولی مصرف برق کولرهای گازی 7 برابر کولر آبی اعلام شده است.
1968/6197 خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.