به گزارش ایرنا ، محمدمهدی جوادیان زاده دوشنبه شب در نشست خبری مدیران عامل آب منطقه ای و آب و فاضلاب با خبرنگاران در آستانه هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: بر اساس آمارهای این شرکت ، متوسط بارندگی استان 60 میلی‌متر بوده و با وجود افزایش بارندگی ها در سال گذشته و رسیدن به 76میلیمتر ولی در مقایسه با میانگین بلندمدت 30 ساله کاهش 17 درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه ایستگاههای این شرکت در ارتفاعات قرار دارد و میزان بارش ها را بیش از هواشناسی نشان می دهد افزود: با وجود افزایش بارش های سال جاری آبی در استان در شهر یزد در سال آبی کنونی 33 میلی‌متر بارندگی روی داده که کاهش 48.5 درصدی را در مقایسه با دوره بلندمدت نشان می دهد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان چشم اندار این شرکت در تامین اب سالم و پایدار برای کلیه ذی‌نفعان خود اعم از بخش شرب، صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها اظهار کرد: در 15 سال گذشته منابع آبی کشور از 546 هزار منبع آبی با رشد 1.7 برابری به یک میلیون منبع افزایش یافته در حالی که میزان تخلیه آبهای زیرزمینی با کاهش روبرو بوده است.
جوادیان زاده آب تجدد شونده منابع آب زیرزمینی استان را 827 میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: کسری مخزن 251 میلیون مترمکعبی در استان، هرساله موجب افت 50 سانتی‌متری سطح آب‌های زیرزمینی یزد می‌شود.
وی یادآور شد: 6 هزار و 733 منبع آب وجود دارد و از محل آنها یک هزار و 78 میلیون مترمکعب استحصال می‌شود که از این مقدار 833 میلیون مترمکعب از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنوات، 32 میلیون مترمکعب از چشمه‌ها تامین می‌شود.
به گفته این مسئول ، راه حل های مختلفی برای مدیریت آب و حفظ کمی و کیفی منابع آبی زیرزمینی در استان پیش بینی شده است که مهمترین آنها اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در 2 بخش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و نرم افزاری است که در قالب یک طرح ملی مطلوب از دو سال پیش در استان آغاز شده و در اطلاع رسانی با همکاری قابل تقدیر رسانه پیشرفت 300درصدی داشته ایم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: شناسایی و مسدود کردن چاه های غیرمجاز ، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، نصب کنتورهای هوشمند دربخش کشاورزی و صنعت و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری در بخش کشاورزی از دیگر برنامه های پیش بینی شده این شرکت است.
جوادیان زاده درباره نصب کنتورهای هوشمند در بخش کشاورزی گفت: تمام چاه های کشاورزی استان باید به کنتورهای برداشت حجمی مجهز شود و این کارمی تواند به اصلاح فرهنگ مصرف درآب کشاورزی کمک شایانی داشته باشد.
وی با اشاره به تجهیز 40 درصد چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند اضافه کرد: برخی از چاه های کشاورزی تا 2 برابر سهمیه و پروانه دریافتی برداشت آب دارند به گونه ای که در زمستان هم که آبیاری باید کم انجام شود برداشت آنها زیادتر از بقیه است و نصب کنتور هوشمند می تواند از این مسائل جلوگیری کند.
این مسئول با تاکید بر لزوم برداشت هر مشترک به اندازه سهم واقعی خودش گفت: در اجرای طرح خاموشی چاه های کشاورزی در زمستان سال گذشته با همکاری کشاورزان 42میلیون مترمکعب صرفه جویی در برداشت انجام شد که این امر در بلندمدت در تعادل بخشی میزان افت مخازن زیرزمینی موثر است.
وی در عین حال درباره برخورد با متخلفان و پلمپ چاههای غیرمجاز تصریح کرد: برابر ماده 45 قانون موظف به برخورد با چاه های غیرمجاز هستیم که در این خصوص 16 اکیپ بازرسی در استان فعال است و مماشاتی با فرد و ارگان خاص وجود ندارد با این حال در ورود به باغ ویلا ها و پلمپ چاه غیرمجاز نیاز به شاکی خصوصی و مجوز دستگاه قضایی داریم.
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: بحث مدیریت تقاضای آب با توجه به مصرف 70 درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، منطقی و معقول کردن مصرف آب نیز بسیار اهمیت دارد از این رو سعی شده از صنایع پاک ، کم‌آبخواه و دارای ارزش افزوده بالاتر برای تامین آب بیشتر حمایت شود.
جوادیان زاده درباره عرضه آب و تکمیل طرح های منابع آب استان نیز گفت: ساخت اولین سد استان در منطقه هرات شهرستان خاتم تا 22 بهمن‌ امسال به بهره برداری می رسد ، شناسایی آب های غیرمتعارف ، پیگیری بحث خط انتقال آب برای شرب مردم استان و لزوم دسترسی به منابع پایدار آب از مهمترین طرح های این بخش است.
این مسئول درباره طرح های انتقال آب اظهار کرد: هم‌اکنون سهمیه استان از خط اول آب انتقالی 65 میلیون مترمکعب است و در خط دوم انتقال نیز 148 میلیون مترمکعب آب شرب تخصیصی در نظر گرفته شده است در عین حال 2 طرح نیز از طریق خلیج فارس پیش بینی شده است.
وی افزود: طرح اول انتقال آب از خلیج فارس از سوی سه شرکت صنعتی گل گهر و مس سرچشمه در حال انجام است که بخش عمده آن را صنعت و بخشی نیز برای سایر مصارف در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: خط دیگر که خط اختصاصی از این دریا و ویژه استان یزد بوده و مجوز آن گرفته شده است پس از شیرین سازی ، آب را به این استان برای تامین آب پایدار انتقال خواهد داد.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد از عوارض برداشت های بی رویه از منابع آبی را نشست زمین در برخی مناطق استان اعلام کرد و در تشریح آن گفت: به دلیل برداشت های زیاد و خالی شدن مخازن زیرزمینی سالی 50سانتی متر افت آبهای زیرزمین اتفاق می افتد .
جوادیان زاده تصریح کرد: این امر موجب از بین رفتن ذخایر ظرفیت آبخوان ها و فشرده خاک ها در زیرزمین می شود و بعد از بارندگی ها زمین قادر به ذخیره آب نیست و در نتیجه بارندگی ها هر چقدر هم زیاد شود هدرمی رود.
وی ادامه داد: در طرح احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی تلاش بر این استکه برداشت های بی رویه کاهش یافته تا افت سفره ها به صفر برسدو در ادامه به سمت جبران خسارت های سال های قبل برویم.
وی در بخش پایانی در پاسخ به سئوالی درباره زیان های باروری ابرها برای استان با رد تمام شایعات در این خصوص گفت: ابرهایی که بر فراز استان یزد قرار می گیرند به دلیل نداشتن طروات و رطوبت لازم از طریق زمین و درختان به سرعت جذب می شوند و با وجود امکانات مجهز و کامل امکان باروری آنها ندارند.
استان یزد در طول چند سال اخیر کم بارش ترین استان کشور بوده ضمن آنکه امسال در اغلب روزهای سال در میان گرمترین استان های کشور بعد از خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار داشته است.
1968/ 6197 خبرنگار: محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.