به گزارش ایرنا ، کشور قطر در جنوب غربی قاره آسیا و در بخش جنوبی خلیج فارس از سال 1971 از تحت الحمایگی بریتانیا خارج شد و به عنوان ثروتمندترین کشور جهان این روزها از سوی عربستان، امارات متحده عربی و بحرین و چند کشور عربی دیگر با تحریم سفت و سختی روبرو شده است.
این تحریم ها تا جایی بوده که پروازهای هوایی آن از مسیر ایران انجام می شود و امنیت غذایی قطر نیز به خطر افتاده و این امر می تواند فرصت مناسبی برای ایران به عنوان یکی از شرکای بزرگ گازی این کشور باشد.
از سوی دیگر طبق آخرین آمارها این کشور 11،493 کیلومتر مربعی در سال 2017 در حدود 2٫6 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد 313 هزار نفر شهروند قطری و مابقی اتباع خارجی هستند و این تنوع جمعیت که بخشی را ایرانیان تشکیل می دهند زمینه ارتباطات بهتر را برای صادرکنندگان ایرانی آسان می کند.
در این میان با وجودی که همچون اتفاقات بازار مسکو بعد از کدورت کوتاه مدت میان ترکیه و روسیه ، ایران نتوانست با مدیریت جامع و سریع وارد شود برخی استان ها مانند فارس و بوشهر تحرکاتی اندک انجام دادند باز هم برخی اخبار از فرصت طلبی به موقع بازرگانان و تجاری ترک در تسخیر بازار مواد غذایی قطر خبر می دهد.
با این حال شاید بتوان فارغ از مدیریت دولتی و دست و پاگیر این سیستم ، زمینه ورود بازارایان استان یزد را در این بازار پرظرفیت فراهم کرد بویژه اینکه قطر به ایران نزدیک تر است تا ترکیه .
در این خصوص مقامات استان یزد نیز در تلاش برای ورود به بازار های آن هستند و خود را برای این امر آماده می کنند چون معتقدند ظرفیت های خوب صادرات و تولید کالاها و محصولات مورد نیاز کشور قطر وجود دارد و استان یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی ایران و یکی از قطب های کشاورزی گلخانه ای در ایران می تواند بخشی از این نیازها را تامین کند.
در همین راستا، نشستی با هدف بررسی وضعیت و نیازهای بازار قطر و ظرفیت های استان یزد برای صادرات کالاها و محصولات تولیدی خود به این کشور با حضور مسئولان اقتصادی در اداره کل امور اقتصادی استان یزد برگزار شد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در این نشست لزوم توجه به فرصت های ایجاد شده برای صادرات کالا به قطر و گسترش روابط تجاری و اقتصادی با این کشور را یادآور شد و گفت: مواد خوراکی، مواد پروتئینی، محصولات لبنی، مرغ و تخم مرغ و برخی کالاهای دیگر از جمله نیاز های بازار این کشور است که ظرفیت های تولیدی آن در استان یزد هم وجود دارد.
علی نمازی افزود: آنچه در امر صادرات کالا مهم است کیفیت و نحوه صادرات مطابق با ذائقه مردم آن کشور است که لازم است در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.
وی ، شرایط و روند ورود به بازارهای خارجی از جمله قطر را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: یزد، می تواند برخی نیازهای کشورهای منطقه از جمله قطر را تامین کند.
نایب رئیس مرکز سرمایه گذاری استان یزد بر فراهم کردن ساز و کار انجام این کار تاکید و اظهار کرد: برای رونق صادرات باید کشور های هدف منطقه را مشخص کنیم و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای صادرات کالاهای تولیدی استان یزد داشته باشیم.
نمازی تأکید کرد: باید تولید محصولات و کالاهای استان یزد سمت و سوی صادرات داشته باشد و بتواند نیازهای بازاری کشورهای مختلف منجمله کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس را تامین کند.
در این خصوص رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان هم گفت: با تشدید تنش بین کشورهای عربی و قطر و وابستگی قابل توجه این کشور برای تأمین مایحتاج مورد نیاز خود از خارج، یکی از بهترین فرصت های اقتصادی در پیش روی ایران قرار گرفته است.
محمود امانت با بیان برخی ظرفیت های استان یزد برای صادرات کالا به قطر افزود: دراستان یزد در بحث صادرات میوه وتره بار به قطر اعلام آمادگی شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم ماهم بتوانیم با ظرفیت های تولیدی استان بتوانیم در صادرات کالا و محصولات نقش مهمی داشته باشیم و این همکاری موجب توسعه بازارپایداری دراین کشور شود.
در عین حال رئیس اتاق بازرگانی استان نیز معتقد است با توجه به اینکه استان یزد بیشتر درزمینه مصالح ساختمانی فعالیت دارد و روابط تجاری با قطر بیشتر در زمینه صدور کاشی وسرامیک و وسایل برق الکترونیک است.
قمی افزود: البته اتاق بازرگانی کشور در شیراز درخواست های قطر را روزانه رصد می کند و نسبت به درخواست ها روزانه صادرات را انجام می دهند.
وی یادآور شد: اتاق شیراز بدلیل پرواز مستقیم شیراز به دوبی ، به عنوان پایگاه نیازسنجی های قطر درنظرگرفته شده که با هماهنگی اتاق های کشور با این شهر باعث می شود با هماهنگی از یک کانال، علاوه بر ارسال کالاها و تامین نیازهای اتاق شیراز از سوی دیگر اتاق های کشور زمینه رقابت ناسالم در منطقه ایجاد نشود.
در این میان طی چند سال اخیر از گمرک استان یزد که در میان 10 گمرک برتر کشور از میان 124 گمرک صادراتی قرار دارد اغلب محصولات معدنی و کاشی و سرامیک به مقصد کشور قطر صادر شده است.
با این حال در 2 ماه ابتدایی امسال کشور قطر یکی از مقاصد صادرات پسته استان یزد بوده و در صورت برنامه ریزی بیشتر می توان صادرات محصولات گلخانه ای مانند خیار سبز را به این کشور از یزد انجام داد همانگونه که در همین مدت کوتاه گمرک ایران توانسته 200 تن هنداونه به قطر از بندر گناوه صار کند.
در گذشته از طریق این بندر صادرات شن و ماسه و دام به کشور قطر انجام می‌شد که اکنون با توجه به فرصت بوجود آمده و شرایط منطقه صادرات کالا به‌ویژه مواد غذایی، میوه و تره‌بار با تسهیلات ویژه در حال انجام است.
از سوی دیگر به گفته نادر سلیم معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ، در صورت فراهم شدن زمینه صادرات،استان یزد می تواند سالانه بیش از 100هزار تن گوشت مرغ به خارج از کشور صادر کند.
در واقع این مطلب بیانگر آن است که یزد ظرفیت های بالایی در تولید گوشت دارد و می توان از فضای ارتباط با کشورهایی همچون قطر برای صادرات این محصولات بخوبی استفاده کرد.
براساس آمارهای اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، این استان که با یک میلیون و 138هزار نفر و مساحت 74هزار و 650 کیلیومتر جمعیت به عنوان هشتمین استان کشور از نظر مساحت، در مرکز کشور قرار دارد و دارای 10شهرستان و 21 شهر است که 85 درصد جمعیت استان شهری نشین بوده و نرخ رشد 1.63درصدی دارد.
وضعیت اقتصاد کلان استان یزد حکایت از آن دارد که با توجه به سهم اشتغال بخش های مختلف، رتبه کسب و کار استان در کشور با وجود جمعیت کم نسبت به خیلی از استان ها بهتر و در رتبه سوم بوده و در اشتغال حوزه صنعت نیز در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
در بخش اشتغال صنعت، میانگین کشور 32.5 درصد است در حالی که استان یزد 46.5 درصد است این آمار در بخش خدمات در کشور 49.4 درصد و در یزد 43.8 درصد با رتبه 21 کشور و در حوزه اشتغال کشاورزی هم سهم کشور 18 درصد و در استان یزد 9.7 درصد بوده که جایگاه 28 کشور را داراست.
این استان با سه هزار و 600 واحد صنعتی دارای پروانه با 800 نوع کالا، رتبه نخست کشور در تولید کاشی وسرامیک (با سهم 45 درصدی از تولید)، رتبه نخست استخراج فسفات (با سهم 67 درصدی) ، رتبه نخست در استخراج سنگ آهن (با سهم 51 درصدی) و رتبه دوم محصولات نساجی (با سهم 27 درصدی) در میان 6 استان صنعتی ایران قرار گرفته است.
1968/ 6197 گزارش از: محمودرضا رحمانی ** انتشار : فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.