به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم سنتی نخل برداری همه ساله در عصر روزهای عاشورای حسینی و شهادت حضرت علی(ع) در این محل برگزار می شود.
در این مراسم که خیل عظیمی از عزاداران حضور داشتند مراسم نخل گردانی برگزار و سپس عاشقان اهل بیت در مقابل عزاخانه حسینی به سینه زنی و عزاداری پرداختند.
ˈنخلˈ که در لغت به معنای تابوت است در نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهداء است و مردم در مناطق مختلف در روز عاشورا و بیست و یکم رمضان روز شهادت حضرت علی(ع) آیین نخل برداری را برگزار نموده و به عزاداری می پردازند .
نخل وسیله چوبی است که دو طرف آن به صورت مشبک از چوب ساخته شده و به وسیله چوبهای دیگر به هم مرتبط و برروی چهار تیر چوبی قرار دارد .
پس از آماده شدن نخل،توسط هیئتهای مذهبی یکی از این هیات ها وارد حسینیه شده و در حالیکه اعضای هیات می دوند و با صدای بلند ˈحسین حسینˈ می گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران که از قبل در زیر نخل بودند با فریاد ˈیا علیˈ نخل را از جا بلند می کنند .
در این زمان، عزاداران ، نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می گردانند، این مراسم در این لحظه از چنان هیجان معنوی برخوردار است که باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره کرد .
مردم سوگوار و اعضای هیات های مذهبی پس از آنکه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار داده و در حالی که به سر و سینه خود می زنند فریاد ˈحسین حسینˈ آنها از فاصله دور شنیده می شود.
مراسم روز عاشورا در شهرستان تفت که نخل برداری نیز جزئی از آن محسوب می شود در فهرست اثار معنوی کشور ثبت شده است.
تفت در 20 کیلومتری شهر یزد واقع شده و همه ساله در عصر روز عاشورا مشتاقان سید الشهدا(ع) از سراسر کشور برای شرکت در مراسم نخل برداری در حسینیه امام (ره) تفت حاضر می شوند .
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.