به گزارش ایرنا محمدحسین ریاحی روز سه شنبه در جلسه مشترک با شرکت شهرک های صنعتی افزود: تفاهم نامه‌ای در این زمینه بین معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منعقد شده. است.
وی درباره اهداف این تفاهم نامه گفت: افزایش سطح کمی و کیفی خدمات اجتماعی و بهبود شرایط رفاهی کارگران، افزایش بهره وری و بهبود کمی و کیفی فضای کسب و کار و ترویج فرهنگ سلامت از جمله اهداف این تفاهم نامه است.
وی تنوع بخشی به خدمات اجتماعی و رفاهی و درمانی کارگران از طریق تجمیع این فعالیت‌ها در قالب مجتمع های رفاهی و نیز توجه به ارتقای نشاط اجتماعی در جامعه هدف را از دیگر اهداف تفاهم نامه ساماندهی خدمات رفاهی و اجتماعی کارگران در شهرک های صنعتی عنوان کرد.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با تاکید بر توجه به ایجاد و گسترش کمی و کیفی امکانات و خدمات اجتماعی و رفاهی کارگران افزود: از مشکلات اصلی جامعه کارگری در زمینه خدمات رفاهی پیش بینی شده در فصل هشتم قانون کار و سایر فصول، میزان عرضه ناکافی و تقاضای مضاف استفاده از خدمات رفاهی است.
ریاحی با بیان اینکه تفاهم نامه ساماندهی خدمات رفاهی و اجتماعی کارگران در شهرک های صنعتی، مسئله ای برد- برد است گفت: با توجه به جایگاه شرکت شهرک های صنعتی در مبادی اصلی شهر، این ظرفیت برد- برد فراهم شده است.
وی در این زمینه اعلام کرد: اجرایی شدن این طرح و ساخت مجموعه خدمات رفاهی و اجتماعی در شهرک‌های صنعتی‌ که جایگاه مناسبی دارد، علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته و درآمدزا بودن آن برای این شهرک ها و سرمایه گذاران، می‌تواند خدمات دهی به افراد مستقر در شهرک‌ها را نیز در برداشته باشد.
ریاحی ادامه داد: همچنین می تواند برای خانواده‌های این افراد، عابران و عموم مردمی که از کنار این شهرک و مجموعه خدماتی رفاهی می‌گذرند، مفید باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این اداره کل نیز به منظور فراهم سازی زمینه های ایجاد و گسترش امور اجتماعی و بهبود وضعیت رفاهی-درمانی کارگران از طریق راه اندازی مجتمع های رفاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با شرکت شهرک های صنعتی همکاری لازم را دارد.
این مسئول یکی از راهکارهای سرمایه گذاری در این طرح را سرشکن کردن سرمایه گذاری بین صنایع مستقر در شهرک مربوطه خواند.
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد هم گفت: پس از بررسی های صورت گرفته، شهرک صنعتی یزد و جهان آباد میبد به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است.
سید مسعود عظیمی با تشریح ظرفیت های این دو شهرک مذکور افزود: ساخت این مجموعه های تفریحی باید در سه بخش مطرح شود ضمن آنکه در نظر گرفتن شرایط موجود، 5 سال آینده و ظرفیت نهایی از بخش های مطروحه است.
وی به تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی مندرج در این تفاهم نامه اشاره و اظهار کرد: همکاری در شناسایی و بررسی نواحی شهرک ها و واحدهای صنعتی و صنفی و خدماتی که دارای پتانسیل مناسب از نظر میزان ظرفیت نیروی کار شاغل به لحاظ ایجاد مجتمع های رفاهی هستند، از جمله تعهدات مربوطه است.
عظیمی همکاری به منظور تامین عرصه مورد نیاز برای ایجاد مراکز درمانی، بهداشتی و رفاهی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی دارای شرایط ایجاد این مراکز و تامین مکان مناسب در شهرک ها و نیز نواحی دارای امکانات لازم و همچنین مساعدت و همکاری لازم با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد ارائه خدمات بهداشتی، رفاهی و درمانی به کارگران شاغل در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر تعهدات شرکت شهرک‌ها در این تفاهم نامه است.
65درصد جامعه یک میلیونی استان یزد را کارگران تشکیل می دهند و هم اکنون 178هزار کارگر در این استان به طور مستقیم بیمه شدند.
شهرک صنعتی یزد در پنج کیلومتری غرب شهر یزد واقع شده و شهرک صنعتی جهان آباد میبد نیز در دهستان شهدا در بخش مرکزی شهرستان میبد قرار دارد.
هم اکنون 30 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که از این تعداد 13 شهرک صنعتی مصوب و 15 ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی در زمینه های شیمیایی، نساجی، فلزی، غذایی، کانی غیرفلزی، سلولزی، برق و الکترونیک فعالیت می کنند.
وسعت شهرک ها و نواحی صنعتی استان 6 هزار و 622هکتار و منطقه ویژه اقتصادی 570 هکتار اعلام شده است.
1968/ 6197 تنظیم کننده : محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.